În fiecare an, Brand Finance evaluează mii dintre cele mai mari branduri ale lumii, clasificându-le le în toate sectoarele și țările. Și pentru țara noastră s-a realizat clasamentul anual Brand Finance Romania 50, unde sunt incluse cele mai valoroase 50 de branduri românești.
Noile mărci, create și dezvoltate de antreprenori și companii private în ultimii 30 de ani, reprezintă peste 60% din Brand Finance România 50 2022, atât ca număr de mărci, cât și ca valoare a mărcii.
Top 50 cele mai puternice branduri românești, incluse în clasamentul anual Brand Finance Romania 50
Dacia (valoarea mărcii în creștere cu 30%, până la 1.062 mil. euro) a recuperat scăderea de anul trecut și a depășit eMAG (valoarea mărcii în scădere cu 15% la 877 mil. euro) pentru a deveni din nou cel mai valoros brand românesc, conform unei noi analize a Brand Finance, liderul consultanta in evaluarea marcii.
Citiți și:
- Două românce au câștigat un concurs de design vestimentar cu inteligența artificială
- Care sunt cele mai în vogă tendințe de modă în 2023
- HalfPrice a deschis un outlet în AFI Cotroceni
Schimbarea de la vârf, între Dacia și eMAG, reflectă evoluția opusă a celor două industrii respective pre și post-pandemie: piața auto și-a revenit pe măsură ce oamenii au început să se miște din nou, în timp ce cumpărăturile online au încetinit, în ciuda unei schimbări de consumatori. ‘ modele de cumpărare către online.
Recuperarea Dacia este și mai interesantă în comparație cu evoluția mărcii companiei-mamă (Renault) care a pierdut constant valoarea mărcii în ultimii 5 ani.
„Recentele schimbări în clasamentul mărcilor de top – ilustrate și de concurența intensă pentru poziția de top – arată că mărcile tradiționale pierd teren în fața brandurilor noi, digitale. Peste 60% dintre mărcile din clasament au fost create în ultimul câteva decenii, iar unele dintre ele chiar s-au creat în noi industrii, cum a făcut eMAG cu retailul online”, spune Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance România.
Comerțul cu amănuntul își continuă redresarea post-pandemie
Dedeman rămâne cel mai valoros brand deținut în întregime de acționarii români, apărând poziția a 3-a în clasament (valoarea mărcii în creștere cu 5%, până la 530 de mil. euro), sectorul de retail preponderent fizic și-și continuă redresarea post-pandemie.
Valoarea mărcii Altex a crescut cu 13%, până la 139 de mil. euro, iar Mobexpert a crescut cu 17%, până la 22 de mil. euro; aceeași tendință este vizibilă în retailul farmaceutic, Farmacia Tei urcând cu 24%, până la 30 de mil. euro, iar Help Net cu 14%, până la 27 de mil. euro.
Banca Transilvania rămâne cea mai puternică marcă din top branduri românești
Pe lângă calcularea valorii mărcii, Brand Finance determină, de asemenea, puterea relativă a mărcilor printr-un tablou de punctaj echilibrat de metrici care evaluează investiția în marketing, capitalul părților interesate și performanța afacerii.
Conformă cu ISO 20671, evaluarea de către Brand Finance a capitalului propriu al părților interesate încorporează date originale de cercetare de piață de la peste 150.000 de respondenți din peste 38 de țări și din peste 30 de sectoare.
Prin această măsură, Banca Transilvania este cel mai puternic brand românesc, obținând un clasament de elită a mărcii AAA+ – cu valoarea mărcii urcând cu 25%, până la 494 mil. euro, cu un loc până pe poziția a 4-a). Brandul bancar se situează, pentru al doilea an consecutiv, în topul celor mai puternice zece bănci la nivel global.
În concluzie, valoarea combinată a primelor 50 de mărci din România a crescut cu 13% față de anul precedent, la peste 6,6 miliarde euro, peste revenirea întregii economii românești de 4,7% în 2022.
Deși economia românească nu a avut legături semnificative cu Rusia și Ucraina, undele de șoc de război provocate de invazia rusă a Ucrainei, care se așteaptă să continue și în viitorul apropiat, pot provoca încă perturbări imprevizibile.
Peste 60% dintre mărcile din clasament provin din trecut
Peste 60% dintre mărci și valoarea mărcii din top 50 provin de la mărci create de sectorul privat în ultimii 30 de ani.
Lista de clasare cu valoare ridicată a înregistrat o rată scăzută de pierdere de-a lungul anilor, doar câteva mărci trecând în și ieșind din primele 50 în fiecare an. Astfel, două mărci din clasamentul de anul trecut nu s-au încadrat în clasamentul de anul acesta: respectabilul brand de apă Borsec și marca de retail farmaceutic Sensiblu, care a fost întreruptă de noii proprietari ai afacerii în favoarea mărcii lor internaționale.
Noii intrați sunt brandul imobiliar local în ascensiune One United Properties, care face o intrare remarcabilă pe locul 24, cu o valoare a mărcii de 49 mil. euro, și marca industrială ALRO (valoarea mărcii de 40 mil. euro, pe locul 29).
Citiți și:
- Urmează o nouă eră: Curele de ceasuri Huawei din nailon reciclabil
- Ce prevede noul regulament pentru baterii și deșeuri de baterii
- Când va fi introdus sistemul garanției de 50 de bani pentru ambalaje
„Globalizarea aduce o expunere mai mare, chiar și pentru companiile care nu se rătăcesc în afara țării lor de origine – deci nu lipsesc provocările și încercările pentru mărcile locale în prezent. Cu toate acestea, această combinație și alternanță de oportunități și amenințări sunt cele care stimulează mărcile să evolueze continuu și să-și construiască capitalul propriu”, adaugă Mihai Bogdan.
Pe lângă analiza mărcilor individuale, raportul Brand Finance România 50 clasifică și cele mai valoroase 10 portofolii de mărci, calculate pentru acele afaceri care implementează mai mult de un brand pe piață.
Aceste portofolii cuprind peste 40 de mărci locale renumite, dintre care cele mai valoroase sunt, de asemenea, prezentate individual în topul principal de top 50. Lista celor mai bune 10 portofolii a rămas stabilă din 2017, concurenții mai mici nu cresc suficient de repede pentru a-i depăși pe titularii.