În data de 29 martie 1998 a fost inaugurat și deschis traficului rutier cel mai lung pod din Europa, Vasco da Gama, din Lisabona. Podul traversează râul Tejo în apropierea Lisabonei, în Portugalia și are o lungime totală de 17.200 m. Acesta unește orașele Sacavém și Montijo.
Construirea podului a început în 1995 și traficul rutier a început pe 29 martie, 1998, după doar 18 luni și chiar înaintea Expo 98, un târg mondial, la 500 de ani de la descoperirea de către Vasco da Gama a căii maritime dintre Europa și India.
Pentru a parcurge podul spre nord se plătește o taxă de 2,15 euro, dar în sens invers accesul este liber.
Foto: Podul Vasco da Gama
Caracteristici de necontestat ale Podului:
- A fost proiectat să reziste unui cutremur de 4,5 ori mai puternic decât cutremurul care a lovit Lisabona în 1755 (estimat la 8,7 pe scara Richter).
- Poate rezista unei viteze a vântului de 250 km/h.
- Stâlpii de susținere îngropați cel mai adânc, de 2,2 și 1.7 metri diametru, ajung la o adâncime de 85 de metri sub nivelul mării.
- A fost proiectat să dureze 120 de ani.
- Din cauza lungimii sale, a fost nevoie să se ia în calcul și sfericitatea Pământului pentru a așeza corect stâlpii (altfel ar fi apărut o diferență de 80 de centimetri la capătul podului).
- Lățimea podului este de 30 de metri, iar deschiderea principală de 450 de metri.
Croația a deschis circulația rutieră pe Podul Pelješac
Celebrul pod a căpătat această denumire în memoria exploratorului Vasco da Gama.
Vasco da Gama, conte de Vidigueira (născut în 1469 la Sines, Portugalia și decedat în data de 24 decembrie 1524 în Kochi, India), a fost un explorator portughez din perioada Marilor dezvăluiri care a descoperit calea maritimă dintre Europa și India.