În România, există porțiuni de drumuri construite acum aproximativ 2.000 de ani, în perioada romană, care se păstrează și astăzi. Aceste drumuri reprezintă o mărturie a ingeniozității inginerilor romani și a durabilității construcțiilor lor.
În ciuda progreselor tehnologice, România se confruntă cu dificultăți în modernizarea infrastructurii rutiere, fapt reflectat în numărul redus de drumuri noi de calitate construite în ultimii ani. Paradoxal, vestigii ale unor drumuri construite de romani acum două milenii continuă să reziste, subliniind decalajul dintre performanța ingineriei antice și cea contemporană.
Drumuri romane importante din România
Calea lui Traian era o arteră principală de transport în Dacia romană, care lega orașele importante ale provinciei. Traseul său a fost identificat în diverse zone din țară, iar unele porțiuni sunt încă vizibile sau chiar utilizate.
De exemplu, în Râmnicu Vâlcea, se consideră că una dintre cele mai vechi străzi ale orașului urmează traseul fostei căi romane.
Pe lângă artera principală, romanii au construit o rețea extinsă de drumuri secundare, care legau așezările mai mici și exploatările miniere. Urme ale acestor drumuri pot fi găsite în diverse zone montane și rurale din România.
Descoperiri arheologice recente s-au făcut în timpul construcției autostrăzilor moderne, când au fost descoperite porțiuni de drumuri romane bine conservate. De exemplu, pe șantierul autostrăzii Oradea – Cluj-Napoca, au fost găsite astfel de vestigii.
În Munții Orăștie se află cele mai vechi drumuri pavate din țara noastră. Au peste 2.000 de ani. Este vorba despre drumurile din Sarmizegetusa Regia şi Piatra Roşie.
Drumuri romane de peste 2000 de ani
Drumul pavat din Sarmizegetusa Regia este o construcție antică remarcabilă, care ne oferă o perspectivă asupra ingeniozității inginerilor daci. Acesta a fost construit de daci, nu de romani, și datează din perioada anterioară cuceririi romane. Este o dovadă a nivelului avansat de dezvoltare al civilizației dacice. Acest drum făcea legătura între fortificație și zona sacră a Sarmizegetusei Regia, capitala Daciei.
Se presupune că drumul era folosit în cadrul ceremoniilor religioase și procesiunilor. Cercetările arheologice au evidențiat că drumul pavat avea două bifurcații, pe traseul său cunoscut. Acesta era pavat cu lespezi de calcar și avea o lățime considerabilă.
Descrierile din rapoartele arheologice arată că este vorba de o scară de piatră cu trepte scunde, din dale de calcar, lată de cinci metri și mărginită de o balustradă, pe care se presupune că se sprijinea o galerie de lemn. Drumul pavat este un element important al sitului arheologic Sarmizegetusa Regia, care este inclus în patrimoniul mondial UNESCO. Reprezintă o mărturie a ingeniozității și măiestriei dacilor în construcții.
În prezent, sunt demarate proiecte de restaurare a drumului pavat, pentru a-l proteja și a-l pune în valoare. Este important de menționat faptul că, de-a lungul timpului, acest monument a suferit diverse degradări, iar aspectul său actual diferă de cel inițial.
Cine au fost dacii
Drumul de la Piatra Roșie este o altă construcție remarcabilă din antichitate, reprezentând o dovadă a ingeniozității dacilor. Cetatea Piatra Roșie face parte din sistemul de fortificații dacice din Munții Orăștiei, alături de Sarmizegetusa Regia și alte cetăți.
Drumul pavat reprezintă una dintre cele mai bine conservate structuri din cetate. Drumul este pavat cu lespezi de calcar, formând un traseu cu trepte, adaptat la panta abruptă a dealului. Construcția sa demonstrează abilitățile dacilor în inginerie, fiind proiectat pentru a asigura accesul facil și sigur către cetate.
Este construit din blocuri de calcar, care „încălecau” unul peste altul, dând impresia unor trepte. Drumul pavat de la Piatra Roșie este o mărturie a civilizației dacice și a nivelului lor de dezvoltare. Face parte din situl arheologic al cetăților dacice din Munții Orăștiei, inclus în patrimoniul mondial UNESCO. Este un monument ce a rezistat peste 2.000 de ani.
Conservarea acestui drum antic reprezintă o provocare, datorită factorilor naturali și a acțiunilor umane. Au existat cazuri de vandalism, care au afectat starea drumului. Este necesară o atenție sporită pentru a proteja și a conserva acest patrimoniu valoros. Drumul de la Piatra Roșie este, așadar, un monument istoric deosebit, care ne oferă o imagine fascinantă a trecutului dacic.
Secretele drumurilor romane
Romanii acordau o atenție deosebită proiectării și execuției drumurilor, folosind tehnici avansate pentru acea vreme. Drumurile erau construite în straturi, cu fundații solide și suprafețe durabile. Sistemul „macadam” era folosit de romani.
Romanii foloseau materiale de construcție de înaltă calitate, cum ar fi piatra și mortarul, care asigurau durabilitatea drumurilor. Drumurile romane erau întreținute constant, ceea ce a contribuit la păstrarea lor în timp.
Drumurile romane au jucat un rol crucial în dezvoltarea economică și militară a Daciei romane. Ele au facilitat transportul de mărfuri, trupe și informații, contribuind la integrarea provinciei în Imperiul Roman.
Este important de menționat că, deși aceste drumuri au rezistat timp de milenii, multe dintre ele sunt acum doar vestigii arheologice. Astăzi, aceste drumuri reprezintă o valoroasă mărturie a istoriei noastre și o atracție turistică importantă.