În România, cel puțin 6 autovehicule din 100 înmatriculate produc anual accidente rutiere, soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale și decese.
Așadar, țara noastră deține trista „performanță” de a fi „campioană” în Europa Centrală și de Est la acest capitol, sau poate chiar în întreaga Uniune Europeană.
„Practic în România, frecvența accidentelor rutiere despăgubite în baza polițelor RCA este, în medie, de peste 6%, față de circa 4% în Bulgaria, 3.2% în Polonia, 2.8% în Cehia, 2.3% în Ungaria și 1.65% în Croația. Cu alte cuvinte, mai puțin de 2 mașini din 100 înmatriculate în Croația produc accidente, de aproape patru ori mai puțin decât în țara noastră”, indică o analiză realizată de Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare.
„Mai mult, chiar dacă în țara noastră frecvența medie a accidentelor este de circa 6%, în cazul autovehiculelor de transport marfă frecvența este și mai mare, de 20.4%, iar în cazul autovehiculelor destinate transportului de călători frecvența este de 18.9%. Nu în ultimul rând, menționăm că frecvența atinge valori duble față de medie (12.7%) în cazul tinerilor de până în 30 de ani care conduc autovehicule cu motoare de peste 2.500 cm3”, confirmă datele ASF.
În România, toți acești factori, și nu numai, se regăsesc și în nivelul primelor de asigurare RCA.
La fel de îngrijorător este și faptul că în ceea ce privește dauna medie, adică despăgubirile plătite în cazul fiecărui accident în baza polițelor RCA, România se situează în top. Concret, pentru fiecare accident, asigurătorii din România plătesc în baza polițelor RCA despăgubiri de circa 2.160 EUR, față de 1.690 EUR în Polonia, 2.020 EUR în Slovacia sau 2.060 EUR în Cehia.
România înregistrează și o severitate ridicată a accidentelor, cu o rată de două ori mai mare decât media europeană în ceea ce privește decesele provocate de accidentele în trafic. Astfel, conform Eurostat, datele statistice arată că rata deceselor cauzate de accidente rutiere înregistrată în România este de 86 la un milion de locuitori, comparativ cu media UE de 46 la un milion de locuitori – deși eforturile autorităților au dus la o scădere a acestui indicator. Toate acestea în contextul în care anul 2022 a fost considerat cel mai sigur an din punct de vedere rutier în România.
Aceste statistici sumbre au inclusiv o dimensiune economică, frecvența și severitatea ridicate ale accidentelor regăsindu-se în despăgubirile plătite de companiile de asigurări în baza polițelor RCA și, prin urmare, și în nivelul primelor de asigurare RCA.
Contextul descris, dublat și de neajunsurile legislației în domeniu – care nu permite asigurătorului un control al costurilor cu despăgubirile, conduc la dezechilibre în funcționarea normală a pieței de asigurări bazată pe competitivitate, profitabilitate și prudențialitate – și pot fi considerate cauze pentru numărul scăzut de asigurători care activează pe zona RCA.
Citiți și:
- Tarife și program parcare cu plată în București
- Valabilitate polițe Euroins după falimentul companiei
- Cât costă prima autostradă construită de chinezi în România
- O mașină dotată cu camere video verifică plata parcărilor
- Tarife pentru asigurarea RCA în acest an
- Noi taxe pentru rovinietă în funcție de cât poluează mașina
Spre exemplu, în acest moment, în România sunt active 8 astfel de companii, în comparație cu 21 în Polonia, 16 în Bulgaria, 12 în Cehia și Ungaria și 11 în Croația.
Asigurătorii din România își doresc să fie în continuare alături de șoferi și de victimele accidentelor rutiere, investind pe o piață liberă și competitivă, care să atragă în țară și alți competitori.
Ne puteți scrie pe adresa redactie@ thedaily.ro.