Un raport al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) trage un semnal de alarmă. Ritmul actual de instalare a punctelor de încărcare pentru mașini electrice în UE este mult sub cel necesar, punând sub semnul întrebării viabilitatea electrificării transportului.
Peste 3 milioane de mașini electrice circulă pe șoselele UE, din care aproximativ 50.000 în România. La finalul anului 2023, existau 632.000 de puncte de încărcare în UE, dintre care doar 2.754 în România.
Olanda are cele mai multe puncte (144.000), urmată de Germania (peste 100.000) și Franța (peste 100.000). 61% din punctele de încărcare din UE se află în doar 3 țări: Olanda, Franța și Germania. Doar 13% dintre punctele de încărcare din UE au capacitate de încărcare rapidă (peste 22 kW).
Analizând țările din regiune, observăm că Bulgaria are 1.165 de puncte de încărcare, Ungaria 2.742, Cehia 3.389, iar Polonia 4.477. Austria se remarcă prin infrastructura sa extinsă, cu peste 15.000 de stații, în timp ce Grecia are sub 3.000.
Comisia Europeană a stabilit un obiectiv ambițios de a instala 3,5 milioane de puncte de încărcare până în 2030, o creștere semnificativă de peste cinci ori față de numărul actual.
Ce mașini preferă oamenii în funcție de zodie
ACEA consideră totuși că este necesară o infrastructură și mai extinsă, propunând un total de 8,8 milioane de stații, ceea ce ar implica instalarea anuală a 1,4 milioane de puncte.
Din păcate, ritmul actual de instalare a stațiilor de încărcare este semnificativ sub așteptări. Anul trecut, doar 150.000 de puncte au fost adăugate în UE, o cifră insuficientă pentru a satisface obiectivele stabilite.
Este important de remarcat că în ultimii șase ani, creșterea parcului auto de mașini electrice a fost de trei ori mai mare decât avansul la capitolul puncte de încărcare. Această discrepanță semnificativă evidențiază o necesitate urgentă de a accelera ritmul instalărilor pentru a evita un decalaj semnificativ între cerere și ofertă.
O altă problemă importantă este lipsa stațiilor de încărcare rapidă. În prezent, doar 13% dintre punctele de încărcare din UE au o capacitate de peste 22 kW, ceea ce poate limita semnificativ adopția mașinilor electrice, mai ales pentru cei care utilizează vehiculele în mod regulat pentru deplasări lungi.
Infrastructura de încărcare pentru mașini electrice din România se află la un stadiu incipient în comparație cu alte state membre ale UE. Este necesară o accelerare semnificativă a ritmului de instalare a stațiilor, cu o concentrare pe soluții rapide și eficiente, pentru a facilita tranziția către o mobilitate mai verde și mai sustenabilă.