Uniunea Europeană a decis să introducă taxe suplimentare de import semnificative pentru mașinile electrice provenite din China, măsură care ar putea declanșa un război comercial cu Beijingul.
Taxele, care vor intra în vigoare pe 4 iulie, variază de la 17,4% la 38,1%, în funcție de producător.
Comisia Europeană justifică această decizie prin concluziile provizorii ale unei anchete care indică faptul că producătorii chinezi de vehicule electrice beneficiază de subvenții neloiale, oferindu-le un avantaj competitiv nejustificat pe piața europeană.
„Subvențiile neloiale din China distorsionează piața și amenință să dăuneze industriei auto europene a vehiculelor electrice”, a declarat Margrethe Vestager, comisarul european pentru concurență. „Prin introducerea acestor taxe, ne protejăm interesele economice și ne asigurăm că piața internă este echitabilă.”
Măsura a stârnit nemulțumirea Chinei, care a amenințat cu represalii. Beijingul a calificat decizia UE ca fiind „protecționistă” și a avertizat că va lua măsuri adecvate pentru a-și proteja interesele.
China ar putea declanșa un război comercial
Impactul economic al acestor taxe ar putea fi semnificativ. China a devenit un jucător important pe piața europeană a vehiculelor electrice, exporturile sale către UE dublându-se în 2023. Noile taxe ar putea duce la creșterea prețurilor pentru consumatorii europeni și la o scădere a cererii pentru mașinile electrice chinezești.
UE va interzice camioanele și autobuzele ce emit dioxid de carbon
Detalii suplimentare:
- Taxele suplimentare vor varia de la 17,4% pentru mașinile produse de BYD la 38,1% pentru cele fabricate de SAIC.
- Alți producători chinezi care au cooperat la anchetă vor fi supuși unei taxe medii ponderate de 21%.
- Cei care nu au cooperat vor fi supuși taxe reziduale de 38,1%.
- China a exportat mașini electrice în UE în valoare de 10 miliarde de euro în 2023.
- China aplică un tarif de 15% pentru vehiculele electrice europene.
Impunerea de taxe suplimentare de către UE la importul de BEV din China marchează o escaladare semnificativă a tensiunilor comerciale dintre cele două părți. Rămâne de văzut care vor fi consecințele pe termen lung ale acestei decizii, atât pentru industria auto, cât și pentru relațiile economice dintre UE și China.