În perioada când se desfășoară Jocurile Olimpice de Vară de la Paris, dar și în a doua parte a anului 2024, sunt planuri ample de a testa taxiuri zburătoare pe trei rute. Autoritățile de mediu le consideră prea zgomotoase și deloc ecologice.
Acesta va fi primul serviciu din Europa care va utiliza o aeronavă electrică cu decolare și aterizare verticală (eVTOL). Autoritățile de mediu atrag atenția că aceste taxiuri zburătoare cu două locuri sunt prea zgomotoase și au consum foarte mare. Un zbor de test ar putea costa 110 euro/ pasager.
Ce probleme de mediu creează aceste taxiuri zburătoare
Autoritatea franceză de mediu atrage atenția că aceste aparate sunt zgomotoase pentru că produc 65 de decibelil. Grupul ADP explică că zgomotul este foarte puțin perceptibil de la sol în mediul urban unde oricum este zgomot intens. Mai mult, aceste taxiuri vor zbura la altitudini de 120 – 300 metri de sol, comparativ cu un elicopter obișnuit care zboară la înălțimi cuprinse de 300 -1.500 metri.
Consumul acestor taxiuri aeriene este foarte mare, consumul energetic al acestor aparate fiind cel puțin dublu decât la mașinile cu combustie internă și de peste zece ori mai mare decât la mașinile electrice.
Bateriile rămân cea mai mare problemă. Acestea rămân grele și scumpe, ceea ce reduce autonomia și limitează avantajele de cost ale aeronavelor eVTOL față de elicoptere, trenuri și mașini.
Bilete avion Ryanair ieftine. Pe ce rute puteți călători cu avionul
Pentru ca zborurile să se poată realiza în a doua parte din 2024 se așteaptă ultimele autorizații din partea Agenției Europene. La primăvară se va putea ști dacă aparatele Volocopter vor putea zbura pe cele trei rute propuse. VoloCity are o rază de acțiune de 22 de mile, ceea ce este suficient pentru scurte salturi în oraș, dar nu este foarte departe în comparație cu raza de acțiune a unui elicopter.
Scopul final este ca micile aeronave să fie puse în funcţiune până la Jocurile Olimpice de vară din 2024. Parisul, lucrează deja la trasee și la vertiporturi. Aceste taxiuri zburătoare vor zbura pe lângă Paris dar și în oraș. Există planuri ca din 2027 să poată efectua curse regulate cu un model nou de taxi aerian, cu patru locuri.
Cine este Volocopter
Volocopter GmbH este o companie germană de aviație care dezvoltă, produce și operează taxiuri aeriene eVTOL (electrice Vertical Take Off and Landing) pentru pasageri, precum și drone de transport de marfă. Compania are sediul în Bruchsal și are birouri suplimentare și locații de dezvoltare în Munchen și Singapore.
Avioanele proiectate de companie se bazează pe tehnologia multirotor electric. Acest lucru le permite să efectueze decolare și aterizare verticală, precum și să planeze în aer, similar unui elicopter.
Compania a zburat cu demonstratoarele de tehnologie Volocopter VC1 și Volocopter VC2, urmate de prototipul Volocopter VC200 cu două locuri. VC1 a fost zburat pentru prima dată pe 21 octombrie 2011.
Proiectul cu două locuri, care a devenit Volocopter 2X, a început în 2013, a evoluat de la prototipul timpuriu Volocopter VC2 cu un singur loc zburat în 2011. Prototipul cu două locuri a fost desemnat ca VC-200, iar modelul de producție derivat 2X.
În septembrie 2020, Volocopter a început să efectueze călătorii promoționale înainte de vânzare pentru Volocity, potențialul serviciu de taxi aerian electric al companiei.
La 21 octombrie 2019, Volocopter și-a dezvăluit „primul aeroport cu taxi aerian din lume”, iar compania a demonstrat utilizarea aeronavei sale VoloCity eVTOL în apropiere de Marina Bay din sudul Singapore.
Aeroportul prototip eVTOL se numește „Voloport”. După demonstrație, prototipul a fost demontat și mutat pentru redistribuire la lansările ulterioare.
În ianuarie 2021, compania a confirmat că ADAC a rezervat două dintre aeronavele sale VoloCity pentru testare operațională în 2023.
Tot atunci compania a anunțat că FAA și-a acceptat cererea de validare concomitentă a certificării de tip a Agenției pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene pe care o așteaptă să fie sigură în următorii trei ani.
Drepturile pasagerilor în transportul aerian
În același anunț, compania a susținut că explorează lansarea Volocity în Statele Unite pentru a oferi servicii de taxi aerian în interiorul orașului în marile zone metropolitane precum New York, Los Angeles, San Francisco și Washington, DC.
În 2022, Volocopter a strâns fonduri de 170 de milioane de dolari pentru a lansa primele sale servicii de taxi aerian.
În 2023, în speranța că EASA va elibera mașina, VoloCity va zbura sportivi pentru Jocurile Olimpice de vară de la mijlocul lui 2024 de la Paris.
În septembrie 2023, Bristow Group a anunțat că a comandat două Volocopter VoloCity eVTOL și are opțiunea de a cumpăra încă 78. Compania de elicoptere intenționează să folosească VoloCitys pentru a stabili un serviciu comercial de pasageri și marfă în SUA și Marea Britanie.
Aeronave eVTOL, produse proiectate și construite de Volocopter GmbH:
- Volocopter VC1 (prototip),
- Volocopter VC2 (prototip),
- Volocopter VC200 (prototip),
- Volocopter 2X (prototip),
- Volocopter Volocity (aeronava eVTOL cu două locuri 2021),
- Volocopter VoloRegion (2021 a anunțat o nouă aeronavă eVTOL).
Mai multe companii care dezvoltă eVTOL-ului (vehicule zburătoare electrice cu decolare şi aterizare verticală) participă la proiect. Printre acestea se numără Volocopter, Airbus, Vertical Aerospace Group, Lilium şi Joby Aviation.