Soluţia la care apelează tot mai mulţi profesori ca să îşi ajute elevii, să își dezvolte gândirea critică este educația prin intermediul animației. Mai mulţi elevi şi profesori din şcolile din mediul rural și din urbanul mic au fost introduşi în lumea educaţiei non-formale.
Această inițiativă se realizează prin intermediul unei serii de videouri educative, obținute în cadrul proiectului „Lucruri mari pe înțelesul celor mici. Animație împotriva violenței.”
Clipurile au traducere în limbajul mimico-gestual, fiind potrivite şi pentru copiii cu deficienţe de auz. Acest lucru atrage atenția asupra discriminării copiilor cu dizabilități, unul dintre subiectele abordate în aceste filmulețe educative.
Importanța vizualizării și a storytellingului este uriașă în procesul de educație și învățare modernă, arată un studiu întreprins de Banca Mondială.
„Educația non-formală, conținutul digital de calitate ajută copilul să învețe cu plăcere, să participe, să pună întrebări, să fie mai interesat de școală și să pătrundă noțiunile abstracte. Implicarea elementelor vizuale dinamice, așa cum sunt filmulețele video create de Asociația „EU ȘI LUMEA”, are ca efect și dezvoltarea gândirii critice și diminuarea analfabetismului funcțional, care este într-o creștere îngrijorătoare”, a spus Livia Dilă, fondatoarea Asociației „EU ȘI LUMEA”.
Utilizarea videourilor educative este o formă alternativă de învățare care mărește capacitatea elevilor de a vizualiza și înțelege mult mai ușor fenomene complexe, dar și de a reține mai bine conceptele abstracte din manuale. În acest context, Asociația „EU ȘI LUMEA” a creat o serie de videouri animate, pe teme de educație ecologică, științifică, civică și culturală care ușurează procesul de învățare pentru elevi și îi ajută pe profesori să explice mai simplu lecțiile pe care le predau la clasă.
Educaţia non-formală creşte interesul elevilor pentru învăţare
Practic, la materii precum educație civică, istorie, științe ale naturii, învățătorii și profesorii pot viziona împreună cu elevii aceste filmulețe, pot iniția discuții și dezbateri pe marginea informațiilor și pot stimula curiozitatea copiilor, invitându-i să propună subiecte noi de discuţie. Un element inedit este faptul că aceste filmulețe beneficiază de traducere în limbajul mimico-gestual, în beneficiul copiilor cu deficiențe de auz.
Proiectul este astfel gândit încât să poată fi aplicat și în școlile din mediul rural, din comunități mici, defavorizate, în care elevii sunt lipsiți de oportunități culturale și unde resursele de educație sunt insuficiente, depășite, neadaptate la dificultățile de învățare ale copiilor, ceea ce conduce la respingerea învățării și la abandon școlar.
Aşa a ajuns proiectul „Lucruri mari pe înțelesul celor mici. Animație împotriva violenței” şi în mijlocul elevilor, cadrelor didactice și părinților din șase școli din județul Ialomița (Slobozia, Slobozia Nouă și Buești). Aceștia au participat la ateliere despre bullying, discriminare și grija față de animale, împreună cu o echipă formată dintr-un dramaturg, un regizor de film și un editor de animație.
Două treimi dintre liceenii pregătiți gratuit într-un proiect au promovat Bacalaureatul
Cele două ateliere – organizate pe nivele de vârstă – au avut ca scop crearea de conținut educațional și animație video. La final, Școala Gimnazială nr. 3 din Slobozia și Școala Gimnazială din localitatea Buești au prezentat proiecțiile cu rezultatele atelierelor în fața a peste 100 de spectatori – elevi, cadre didactice și părinți, când au şi fost lansate filmulețele educative animate: „Ce este bullyingul’’, „Ce este discriminarea’’ și „Grija față de animale’’ pe canalul de YouTube dedicat.
Cadrele didactice prezente au remarcat faptul că astfel de filmulețe îi ajută pe copii să învețe lucruri noi într-un mod mai atractiv și mai relaxat. Conținutul educativ digital, multimedia devine astfel o pârghie pentru incluziune și egalitate școlară, un instrument de a ușura modalitățile de învățare. Educația gândită prin mijloace non-formale eficace sporește încrederea în sine a elevului și mai târziu crește posibilitățile de a găsi un loc de muncă și de a-și asigura mijloacele de trai.
Seria de videouri animate face parte din proiectul „Lucruri mari pe înțelesul celor mici. Animație împotriva violenței” și este cofinanțată de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN). Filmulețele pot fi urmărite pe canalul de YouTube EU ȘI LUMEA.
Asociația EU ȘI LUMEA ajută elevii să-și dezvolte gândirea critică
Asociația EU ȘI LUMEA a fost înființată în anul 2017 și are ca activitate principală sprijinirea și promovarea educației, a culturii pentru copii și tineri prin acțiuni care să contribuie la stimularea interesului pentru școală, studiu și o mai bună raportare la nevoile societății. Unul dintre proiectele Asociației este canalul de YouTube „EU ȘI LUMEA”, cu animații educative.
Cele peste 100.000 de vizualizări și numărul în creștere al abonaților, precum și reacțiile utilizatorilor confirmă scopul demersului: apropierea elevilor cu vârsta între 6-14 ani de știință, educație civică și ecologică, precum și o mai bună înțelegere a lumii înconjurătoare prin animații educative cu durata de 2-3 minute.
În fiecare an Asociația EU ȘI LUMEA a desfășurat proiecte în parteneriat cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București și școlile din țară în domenii precum cultură, ecologie sau popularizarea științei, beneficiind de sprijin și din partea entităților private.
Proiect de prevenire a bullying-ului în școli și licee
Proiectul „Lucruri mari pe înțelesul celor mici. Animație împotriva violenței” desfășurat de Asociația EU ȘI LUMEA a primit cofinanțare din partea Administrației Fondului Cultural Național AFCN și urmărește să promoveze valorile europene, empatia și incluziunea și să contribuie la eforturile de a educa elevii împotriva violenței.# gândirea critică