Anul școlar 2024-2025 a adus o serie de modificări în ceea ce privește regulile pentru elevi și profesori, cu scopul de a îmbunătăți procesul de învățământ și de a crea un mediu mai disciplinat în școli.
A fost actualizat Statutul Elevului, care definește drepturile și obligațiile elevilor, precum și sancțiunile aplicabile în cazul încălcării acestora.
Principalele modificări
În loc de o singură notă la purtare la finalul anului, elevii vor primi o notă pentru fiecare modul încheiat. Această măsură urmărește o evaluare mai detaliată a comportamentului elevilor pe parcursul anului.
A fost introdus un concurs separat pentru admiterea în clasa a IX-a, cu scopul de a selecta elevii mai bine pregătiți pentru profilurile următoare.
Fiecare școală va avea un profesor desemnat pentru coordonarea proiectelor europene, ceea ce ar trebui să faciliteze accesul la finanțare și la bune practici la nivel internațional.
Părinții vor avea acces la cursuri de educație parentală, cu scopul de a-i ajuta să își susțină mai bine copiii în procesul de învățare.
În situații excepționale, elevii vor putea urma cursuri online sau hibrid, pentru a asigura continuitatea învățării.
Pentru fiecare 20 de absențe nemotivate, nota la purtare va fi scăzută cu un punct.
Elevii care deranjează orele pot fi mutați într-o sală specială, sub supraveghere, fără a li se acorda absență.
Elevii nu au voie să folosească telefoanele mobile în timpul orelor, iar profesorii le pot confisca până la finalul zilei de cursuri.
Au fost introduse sancțiuni mai severe pentru încălcările disciplinare, precum retragerea temporară sau pe durata întregului an școlar a burselor.
Scopul acestor modificări
Prin măsuri precum sala de detenție și confiscarea telefoanelor, se urmărește crearea unui mediu mai favorabil învățării.
Nota la purtare în fiecare modul permite o evaluare mai detaliată a comportamentului elevilor și o identificare mai rapidă a problemelor.
Cursurile online și hibrid pot fi o soluție pentru elevii care au absențe îndelungate din motive medicale sau pentru cei care au nevoie de un ritm de învățare mai lent.
Cursurile de educație parentală au scopul de a implica mai activ părinții în procesul educațional al copiilor lor.
Cum afectează noile reguli diferite categorii de elevi și profesori
Noile reguli introduse în anul școlar 2024-2025 aduc schimbări semnificative în sistemul educațional românesc, afectând în moduri diferite diverse categorii de elevi și profesori.
Elevii
Elevi cu comportament disciplinat vor beneficia de o evaluare mai corectă și mai detaliată a comportamentului lor, iar nota la purtare va reflecta mai bine eforturile lor de a respecta regulile.
Pentru elevii cu dificultăți de adaptare, cursurile online sau hibrid pot fi o oportunitate de a recupera materia într-un ritm mai lent și într-un mediu mai puțin stresant. Cu toate acestea, este important ca aceste cursuri să fie bine organizate și să ofere suportul necesar elevilor.
Elevi cu performanțe școlare scăzute/ note mici la purtare pot fi afectați negativ de diminuarea notei la purtare pentru absențe nemotivate. Aceasta îi poate demotiva și poate duce la o spirală descendentă a performanțelor.
Elevi implicați în activități extrașcolare care participă la diverse activități extrașcolare pot avea dificultăți în a concilia aceste activități cu noile cerințe ale școlii.
Profesorii
Profesorii cu experiență pot găsi dificilă adaptarea la noile reguli și la noile tehnologii. Cu toate acestea, ei pot aduce o contribuție valoroasă prin împărtășirea experienței lor cu colegii mai tineri.
Pentru profesorii debutanți, aceste schimbări pot fi o provocare, mai ales în ceea ce privește evaluarea comportamentului elevilor și organizarea cursurilor online sau hibrid.
Profesorii care predau la clase cu probleme de disciplină pot găsi că noile reguli le oferă instrumente mai eficiente pentru a gestiona comportamentul elevilor. Cu toate acestea, este important ca aceste măsuri să fie aplicate cu discernământ și să nu ducă la stigmatizarea elevilor.
Părinții
Părinții implicați în educația copiilor lor vor aprecia cursurile de educație parentală și vor beneficia de informații utile despre cum să-și susțină copiii în procesul de învățare.
Părinții copiilor cu dificultăți de învățare sau de comportament pot fi îngrijorați de impactul noilor reguli asupra copiilor lor. Este important ca școlile să ofere suport și consiliere acestor părinți.
Noile reguli introduse în anul școlar 2024-2025 au potențialul de a îmbunătăți calitatea educației în România. Cu toate acestea, succesul acestor măsuri depinde de modul în care sunt implementate și de modul în care toate părțile implicate – elevi, profesori, părinți și autorități – colaborează pentru a atinge obiectivele comune.