Majoritatea companiilor românești rămân încrezătoare în viitorul flotelor lor, 88% anticipând stabilitate sau creștere, în conformitate cu tendința europeană, reiese din studiul Arval Mobility Observatory – Barometrul Flotelor și Mobilității 2024.
Principalele motive pentru care managerii anticipează creșteri ale flotelor sunt datorate dezvoltării companiilor sau extinderii activităților (77%), nevoilor legate de resurse umane, precum recrutarea de talente, retenția angajaților (38%) sau au în plan să ofere vehicule angajaților care nu sunt eligibili pentru mașină de serviciu (31%).
În ceea ce privește modalitatea de finanțare a flotelor, companiile românești continuă să prefere leasingul financiar pentru a-și susține flotele (38%). Achiziția directă este a doua metodă preferată (31%), în timp ce leasingul operațional este indicat de 21% dintre companii, o treime fiind companii mari. Leasingul operațional continuă să înregistreze un trend ascendent în România comparativ cu media europeană, cu patru din zece companii interesate de a implementa sau dezvolta această modalitate în următorii trei ani, față de doar o treime în Europa.
Provocări
Principalele provocări pentru managerii de flote români includ implementarea tehnologiilor pe bază de combustibili alternativi și adaptarea la politicile restrictive privind vehiculele cu combustibil tradițional.
”Barometrul Flotelor și Mobilității este un etalon în industrie pentru managementul flotelor și soluțiile de mobilitate, iar în cazul României este singura cercetare extinsă din acest domeniu. Rezultatele din acest an ne arată o piață din ce în ce mai stabilă, cu perspective de dezvoltare pe fondul creșterii companiilor.
Un alt incentive semnificativ pentru menținerea, dezvoltarea și modernizarea flotelor auto este reprezentat de retenția sau recompensarea angajaților. Dacă ne uităm la segementul de leasing operațional, acesta are o evoluție interesantă, peste media europeană. Chiar dacă majoritatea companiilor din România preferă metodele să le spunem clasice de dezvoltare a flotelor, leasingul financiar sau chiar achiziția directă, leasingul operational devine din ce în ce mai popular în mediul de business de la noi.
Am încredere că soluțiile de mobilitate pe care noi, la Arval, le dezvoltăm și le aducem pe piața din România sunt necesare, iar feedback-ul pe care îl primim din partea partenerilor este cât se poate de pozitiv. Continuăm să lucrăm la implementarea planului de dezvoltare Arval Beyond și privim cu încredere într-un viitor în care vom fi furnizorul de servicii integrate de mobilitate ce setează trendurile în industrie”, a declarat Roxana Lupescu, Director General Arval România.
Una din cinci companii consideră că dezvoltarea sistemului de lucru de la distanță/de acasă este probabil să genereze schimbări în politica lor de mobilitate, puțin peste media europeană.
Vehicule second-hand
Companiile românești sunt deschise la utilizarea vehiculelor second-hand, cu o rată de adoptare mai mare decât în Europa: 47% dintre acestea le-au adoptat deja (comparativ cu 41% în medie în Europa), iar 82% folosesc sau ar considera includerea acestui tip de vehicule în flota lor (în conformitate cu media europeană) în următorii trei ani.
Doar 42% dintre companii se consideră deja eligibile pentru raportarea publică reglementată de ESG, în prezent sau în următorii doi ani, unul dintre cele mai scăzute scoruri din Europa (60% în medie). Acest lucru este probabil cauzat de lipsa de cunoștințe, deoarece 35% dintre managerii de flote din România nu știu dacă sunt eligibili, comparativ cu 27% în Europa. Soluțiile de mobilitate a angajaților în cadrul raportării ESG sunt considerate de importanță medie sau mare de 89% dintre companiile românești, în conformitate cu standardul european (91%).
Adoptarea combustibililor alternativi
În ceea ce privește tranziția către utilizarea tehnologiilor pe bază de combustibili alternativi, deși România face progrese de la an la an, încă se situează încă sub standardele europene. Principalele argumente pentru adoptarea acestor tehnologii sunt reducerea impactului asupra mediului și accesul în zonele unde sunt impuse restricții stricte privind nivelul de emisii poluante ale vehiculelor.
Managerii de flote identifică însă lipsa punctelor de încărcare – fie acasă, la birou sau în spațiul public – și prețul de achiziție ca principale constrângeri pentru trecerea la vehiculele electrice cu baterie 100%. Însă o treime dintre companii planifică să instaleze puncte de încărcare la sediul companiei în următorul an.
Doar 28% dintre companii folosesc în prezent cel puțin una dintre aceste tehnologii alternative, cel mai scăzut scor din Europa. Incluzând companiile care iau în considerare utilizarea acestora în următorii trei ani, procentul ajunge la 64%, însă tot sub standardul european de 77%. Motivele pentru a trece la aceste tehnologii alternative rămân axate pe reducerea impactului asupra mediului și conducerea în zone cu emisii reduse.
Salariul minim brut crește de la 1 iulie: Ce înseamnă pentru angajați
Pentru autoturisme, politicile restrictive viitoare, CSR și imaginea companiei sunt de asemenea importante, în timp ce pentru vehiculele comerciale ușoare (LCV-uri), managerii de flote se concentrează in principal pe aspectele economice, cum ar fi reducerea cheltuielilor cu combustibilul și costul total de proprietate.
Vehicule electrice
În următorii trei ani, se estimează că 5% din flota de autoturisme a companiilor din România va fi formată din vehicule electrice 100% (BEV), față de 20% media europeană. Implementarea soluțiilor de mobilitate rămâne mai lentă în România decât în restul Europei (67% față de media de 79%), al doilea cel mai scăzut scor după Polonia. Cu toate acestea, cu un procent de 93%, nivelul de considerare este foarte încurajator și similar cu cu cel european. Companiile mici au o rată de adoptare mai redusă decât restul (61% față de 69-73% în rândul companiilor cu 10+ angajați).
La fel ca în 2023, transportul public este modalitatea de deplasare cea mai folosită și pe care angajații companiilor o iau cel mai des în considerare, cu un potențial de creștere de la 21% în prezent, până la 40% în următorii trei ani.
Managerii de flote continuă să își exprime interesul de a implementa soluții de ride sharing în cadrul companiilor, o alternativă care se estimează că va fi implementată de o treime din companii până în 2027, aproape dublu față de nivelul din prezent. Un interes similar se manifestă și în ceea ce privește adoptarea soluțiilor de bike sharing, 30% din companii luând acest lucru în considerare pentru următorii trei ani, în special companiile mari, cu până la 499 de angajați.
Despre studiul Arval Mobility Observatory – Barometrul Flotelor și Mobilității 2024
Pentru această ediție au fost intervievați 8.605 de decidenți din companii din 30 de țări, 250 dintre aceștia fiind din România. Companiile selectate pentru acest studiu independent operează cel puțin un vehicul, iar distribuția pe numărul de angajați este de 33% companii cu sub 10 angajați, 20% companii cu sub 100 de angajați, 27% companii cu sub 250/500/1000 de angajați (în funcție de piață) și 20% companii cu peste 250/500/1000 de angajați (în funcție de piață).
Scopul studiului acoperă 30 de țări: Austria, Germania, Belgia, Spania, Franța, Grecia, Italia, Luxemburg, Olanda, Polonia, Portugalia, Marea Britanie, Cehia, Slovacia, România, Elveția, Finlanda, Danemarca, Norvegia, Suedia, Noua Zeelandă, Australia, Mexic, Canada, America de Nord, Turcia, Maroc, Chile, Peru și Brazilia. Companiile intervievate operau cel puțin un autoturism.
Arval a fost fondată în 1989 și este deținută integral de BNP Paribas. Arval este poziționată în cadrul diviziei Commercial, Personal Banking & Services a grupului.
In România, Arval este prezent din 2006 și a clădit în mod consistent o echipă de peste 120 de experți ce oferă servicii de mobilitate sustenabila clienților.