Guvernul României a decis să fie obligatorie facturarea electronică pentru tranzacțiile dintre companii și consumatori finali (B2C – Business to Consumer), începând cu 1 ianuarie 2025.
Această măsură extinde implementarea deja existentă a RO e-Factura, care a devenit obligatorie pentru relațiile B2B (business to business) în 2022 și pentru anumite categorii de B2C în 2024.
Ce înseamnă acest lucru?
Toate companiile care vând produse sau servicii direct către consumatori vor fi obligate să emită facturi electronice începând cu 1 ianuarie 2025.
Persoanele fizice nu vor avea nicio obligație legală în contextul facturării electronice B2C. Vor primi în continuare facturi electronice de la companiile cu care interacționează.
Facturile electronice vor fi transmise prin platforma națională RO e-Factura și trebuie să respecte un format standardizat și să conțină anumite informații obligatorii.
Există excepții?
Da, există câteva excepții de la obligativitatea facturării electronice B2C. De exemplu, nu sunt obligate să emită facturi electronice:
- microîntreprinderile cu o cifră de afaceri anuală mai mică de 1 milion de lei,
- companiile care vând produse sau servicii ocazionale către consumatori,
- tranzacțiile cu o valoare mai mică de 100 de lei.
Ce se schimbă?
Facturile emise către consumatori finali vor trebui să fie transmise electronic în format XML, utilizând platforma națională RO e-Factura.
Noi soluții pentru a simplifica APLICAȚIA e-Factura
Facturile electronice trebuie transmise către platforma RO e-Factura în termen de 15 zile de la data emiterii. Companiile vor fi obligate să arhiveze electronic facturile B2C timp de cel puțin 10 ani.
Care sunt beneficiile facturării electronice?
Există mai multe beneficii ale facturării electronice pentru companii și consumatori:
- Facturile electronice elimină necesitatea tipăririi, trimiterii și arhivării facturilor pe hârtie, economisind timp și bani.
- Facturile electronice sunt stocate în siguranță electronic, ceea ce reduce riscul de fraudă și eroare.
- Facturile electronice pot fi plătite online cu ușurință, îmbunătățind fluxul de numerar pentru companii.
Cum vă puteți pregăti pentru facturarea electronică B2C?
Există mai multe resurse disponibile pentru a ajuta companiile să se pregătească pentru facturarea electronică B2C:
- site-ul ANAF,
- ghidul RO e-Factura,
- companii care oferă soluții de facturare electronică: Există o serie de companii private care oferă soluții de facturare electronică care pot ajuta companiile să se conformeze cu noile cerințe.
Informații suplimentare
Puteți găsi mai multe informații despre facturarea electronică B2C pe site-ul ANAF. De asemenea, puteți contacta ANAF dacă aveți întrebări despre facturarea electronică B2C.
A fost introdusă autofacturarea pentru sistemul RO e-Factura
Este important ca toate companiile care vând produse sau servicii către consumatori să se familiarizeze cu noile cerințe de facturare electronică B2C și să ia măsurile necesare pentru a se conforma începând cu 1 ianuarie 2025.