ANAF a prelungit cu șase luni termenul limită de transmitere a raportării SAF-T de către marii contribuabili. Raportarea SAF-T, prin care persoanele juridice sunt obligate să transmită electronic către ANAF date fiscale și financiare, a creat dificultăți majorității companiilor.
Astfel, 76,5% dintre companii nu au reușit să se conformeze cerinței ANAF, conform unui sondaj al PwC România. Companiile care nu au depus fișierul SAF-T către ANAF, o pot face printr-o soluție la cheie disponibilă în Cloud.
RegTech-ul românesc Reporting Center a lansat o aplicație la cheie destinată persoanelor juridice, prin care acestea se vor putea conforma obligațiilor, utilizând o singură platformă care extrage datele din orice sistem deja utilizat de companii, le consolidează și transpune în formatul solicitat de ANAF.
Inițial folosită de bănci și de IFN-uri pentru transmiterea raportărilor către instituțiile fiscale, soluția software creată de Reporting Center se adresează acum oricărui tip de client, inclusiv FinTech-uri, și poate fi accesată din cloud.
„Într-o lume ideală în care toate informațiile necesare raportării SAF-T ar fi captate în acelasi ERP, generarea fișierului XML aferent Declarației D406 s-ar putea face din ERP-ul clientului. ANAF solicită acum toate datele despre afacere, iar acestea se regăsesc adesea în mai multe aplicații, unele se află în fișiere întreținute manual de către client, iar unele informații sunt complet noi.
Prin urmare, apare necesitatea unei aplicații de raportare care să consolideze aceste informatii înainte de a fi raportate. Noi am automatizat mecanismul de generare a fișierului XML și l-am pus la dispoziție în platforma noastră din cloud accesibilă din site-ul companiei”, spune Elena Unciuleanu, CEO Reporting Center.
Reporting Center a creat propriul modul de SAF-T, pe baza aplicației Elite Reporting Platform, creată de companie în urmă cu șapte ani. Până acum, această aplicație era instalată exclusiv on-premise pe serverele clienților, însă compania o oferă acum și în cloud, pe baza unui abonament SaaS.
ANAF lansează o campanie de controale împotriva averilor dobândite ilicit
Spre deosebire de raportările dintr-un ERP, care includ doar informațiile din acel ERP, platforma Elite Reporting Platform, creată de Reporting Center, consolidează informațiile din mai multe sisteme-sursă ale clienților și le centralizează în documentul solicitat de ANAF. Practic, soluția oferă companiilor posibilitatea de a-și genera în mod independent formularul XML necesar raportării către ANAF.
„Elite Reporting Platform conține gata configurat un repository cu toate raportările bancare solicitate de European Banking Authority, iar acest set de rapoarte este comun pentru toate țările din Uniunea Europeană. Acest lucru înseamnă că noi putem scala foarte rapid și în bănci din alte țări din UE, deoarece legislația este unitară și noi avem acest set de rapoarte gata configurat”, mai spune Elena Unciuleanu.
Implementarea SAF-T (metodă unitară de colectare a datelor fiscale și financiare ale companiilor și transferul electronic al acestora către administrația fiscală) obligă toate persoanele juridice din România să transmită către ANAF Declarația informativă D406 în format XML. Marii contribuabili trebuie să facă raportarea SAF-T începând cu acest an, în timp ce contribuabilii mijlocii și mici vor avea această obligație din 2023, respectiv 2025.
Piața globală de RegTech, evaluată la 5,46 miliarde de dolari în 2019, este estimată să crească cu peste 22% pe an până în 2027, când va atinge nivelul de 28,33 miliarde de dolari.
Reporting Center este o companie românească fondată în 2015 care oferă soluții software de Banking Intelligence și Raportare către Autorități (BNR, EBA, ANAF, MFP) pentru piața bancară europeană, prin intermediul platformei Elite. Platforma a fost instalată în 11 bănci și 2 instituții financiare non-bancare. Platforma in cloud este folosită deja de 1 FinTech pentru raportarile către BNR și de către 40 de persoane juridice pentru raportarea SAF-T.