Comisia Europeană propune noi standarde Euro 7 de reducere a emisiilor poluante provenite de la vehicule, pentru îmbunătățirea calității aerului.
Comisia a prezentat o propunere de reducere a poluării atmosferice generate de autovehiculele noi vândute în UE pentru a îndeplini obiectivul ambițios al Pactului verde european de reducere la zero a poluării, menținând în același timp autovehiculele la prețuri accesibile pentru consumatori și promovând competitivitatea Europei.
Transportul rutier constituie cea mai mare sursă de poluare a aerului în orașe. Noile standarde Euro 7 vor asigura faptul că pe drumurile noastre circulă vehicule mai curate și vor îmbunătăți calitatea aerului, protejând sănătatea cetățenilor și a mediului.
Standardele Euro 7 și standardele privind emisiile de CO2 pentru vehicule funcționează împreună pentru a asigura calitatea aerului pentru cetățeni, deoarece utilizarea sporită a vehiculelor electrice duce și ea la anumite beneficii în ceea ce privește calitatea aerului.
Cele două seturi de norme oferă lanțului de aprovizionare al autovehiculelor o direcție clară pentru reducerea emisiilor poluante, inclusiv prin utilizarea tehnologiilor digitale.
Noile standarde de emisii Euro 7 vor garanta că autoturismele, camionetele, camioanele și autobuzele sunt mult mai curate, în condiții reale de conducere care reflectă mai bine situația din orașele în care problemele de poluare a aerului sunt cele mai mari și pentru o perioadă mult mai lungă decât cea prevăzută de normele actuale.
Citiți și:
- Normele Euro 7 vor scumpi prețurile mașinilor noi
- Luminile de întâlnire vor fi obligatorii ziua pe toate drumurile publice
- Ce tarife are rețeaua de încărcare EVconnect, care va avea 500 de stații publice electrice în 2023
Propunerea abordează emisiile provenite de la țevile de evacuare, precum și de la frâne și pneuri. Aceasta contribuie, de asemenea, la atingerea noilor standarde mai stricte de calitate a aerului propuse de Comisie la 26 octombrie 2022.
Deși normele privind emisiile de CO2 vor stimula introducerea vehiculelor cu emisii zero, este important să se asigure faptul că toate vehiculele care circulă pe drumurile noastre sunt mult mai curate. În 2035, toate autovehiculele și camionetele vândute în UE vor avea emisii zero de CO2.
Cu toate acestea, în 2050, se preconizează că peste 20 % dintre autoturisme și camionete și peste jumătate din vehiculele mai grele de pe străzile noastre vor continua să emită poluanți de la țevile de evacuare. Vehiculele electrice pe bază de baterii continuă, de asemenea, să polueze prin particulele provenite de la frâne și prin microplasticele provenite de la pneuri.
Normele Euro 7 vor reduce toate aceste emisii și vor menține vehiculele la prețuri accesibile pentru consumatori.
Noile cerințe bazate pe standardele Euro 7
Propunerea înlocuiește și simplifică normele anterior separate privind emisiile pentru autoturisme și camionete (Euro 6) și camioane și autobuze (Euro VI). Standardele Euro 7 introduc limitele de emisii pentru toate autovehiculele, și anume autoturisme, camionete, autobuze și camioane, în cadrul unui set unic de norme.
Noile norme sunt neutre din punctul de vedere al combustibililor și al tehnologiei, impunând aceleași limite indiferent dacă vehiculul utilizează benzină, motorină, sisteme electrice de transmisie sau combustibili alternativi. Acestea vor contribui la:
- Un control mai bun al emisiilor de poluanți atmosferici provenite de la toate vehiculele noi: prin extinderea gamei de condiții de conducere care fac obiectul încercărilor privind emisiile în trafic. Acestea vor reflecta acum mai bine gama de condiții cu care se pot confrunta vehiculele în întreaga Europă, inclusiv temperaturi de până la 45 °C sau călătoriile de scurtă durată tipice navetelor zilnice.
- Actualizarea și înăsprirea limitelor pentru emisiile de poluanți: limitele vor fi mai stricte pentru camioane și autobuze, în timp ce de acum înainte se vor aplica cele mai scăzute limite existente pentru autoturisme și camionete, indiferent de combustibilul utilizat de vehicul. Noile norme stabilesc, de asemenea, limite de emisie pentru poluanții nereglementați anterior, cum ar fi emisiile de protoxid de azot provenite de la vehiculele grele.
Citiți și:
- Investiție de 8,7 mil. euro într-o stație de epurare a apelor
- Cum arată CryptoDATA Momentum, prima mașină electrică românească
- Tarife și program parcare cu plată în București
- Reglementarea emisiilor provenite de la frâne și pneuri: Standardele Euro 7 vor fi primele standarde de emisii la nivel mondial care fac mai mult decât să reglementeze emisiile țevilor de evacuare, și anume stabilesc limite suplimentare pentru emisiile de particule provenite de la frâne și pentru emisiile de microplastice provenite de la pneuri. Aceste norme se vor aplica tuturor vehiculelor, inclusiv celor electrice.
- Asigurarea faptului că autoturismele noi rămân curate mai mult timp: toate vehiculele vor trebui să respecte normele pentru o perioadă mai lungă decât cea în vigoare în prezent. Conformitatea pentru autoturisme și camionete va fi verificată până când aceste vehicule ating 200 000 de kilometri și vârsta de 10 ani. Acest lucru dublează cerințele de durabilitate prevăzute de normele Euro 6/VI (100 000 de kilometri și 5 ani). Creșteri similare vor avea loc în cazul autobuzelor și camioanelor.
- Sprijinirea introducerii vehiculelor electrice: noile norme vor reglementa durabilitatea bateriilor instalate în autoturisme și camionete, pentru a spori încrederea consumatorilor în vehiculele electrice. Acest lucru va reduce, de asemenea, necesitatea înlocuirii bateriilor la începutul ciclului de viață al unui vehicul, scăzând astfel nevoia de materii prime critice necesare pentru producerea bateriilor.
- Utilizarea deplină a posibilităților digitale: Normele Euro 7 vor garanta faptul că vehiculele nu sunt modificate și că emisiile pot fi controlate cu ușurință de către autorități prin utilizarea senzorilor din interiorul vehiculului pentru a măsura emisiile pe întreaga durată de viață a unui vehicul.
Etapele următoare
Propunerea Comisiei va fi prezentată Parlamentului European și Consiliului în vederea adoptării sale de către colegiuitori.
Transportul rutier constituie cea mai mare sursă de poluare a aerului în orașe. În 2018, peste 39 % din emisiile de NOx și 10 % din emisiile primare de PM2.5 și PM10 din UE au provenit din transportul rutier. Aceste procente sunt mult mai mari în orașe, unde transportul este în mod regulat principalul factor care contribuie la poluarea aerului.
Se estimează că transportul rutier a cauzat aproximativ 70 000 de decese premature în UE-28 în 2018.
În 2035, standardele Euro 7 vor reduce emisiile totale de NOx provenite de la autoturisme și camionete cu 35 % față de Euro 6 și cu 56 % față de Euro VI pentru emisiile provenite de la autobuze și camioane. În același timp, particulele provenite de la țeava de evacuare vor fi reduse cu 13 % pentru autoturisme și camionete și cu 39 % pentru autobuze și camioane, în timp ce particulele provenite de la frânele unui autovehicul vor fi reduse cu 27 %.
În urma scandalului Dieselgate, Comisia a introdus noi încercări de măsurare a emisiilor rutiere (metoda RDE) și a sporit competențele de supraveghere a pieței ale statelor membre și ale Comisiei, pentru a se asigura că vehiculele sunt atât de curate pe cât se preconizase în normele Euro 6.
Normele privind emisiile de poluanți le completează pe cele privind emisiile de CO2. Obiectivul convenit de reducere cu 100 % a emisiilor de CO2 până în 2035 pentru autoturisme și camionete a fost luat în considerare în prezenta propunere. În următoarele luni, Comisia va revizui standardele privind emisiile de CO2 pentru camioane și autobuze.
Ne puteți scrie pe adresa redactie@ thedaily.ro.