Cetățenii români pot călători în țările membre UE doar cu actul de identitate, dar dacă doresc să iasă din spațiul european au nevoie de pașaport. În prezent obținerea unui pașaport este relativ ușoară, în condițiile în care știu ce acte sunt necesare pentru eliberarea pașaportului și plătesc contravaloarea taxelor obligatorii.
Așadar, în situația în care aveți nevoie de pașaport trebuie să știți în primul rând unde trebuie să mergeți pentru eliberarea acestuia. Puteţi solicita eliberarea unui paşaport în ţară, la oricare serviciu public comunitar de paşapoarte iar în străinătate, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României.
Mai nou, aveți și opțiunea de programare online pentru pașapoarte. Cei care preferă să își facă programarea online pot intra pe site-ul epasapoarte.ro.
Cetăţenii români pot călători în străinătate în baza unui document de călătorie valabil (paşaport simplu, paşaport simplu electronic/temporar). În prezent, cartea de identitate valabilă constituie document de călătorie pe baza căruia cetăţenii români pot călători în statele membre ale Uniunii Europene.
Pașapoartele se împart în două categorii:
- Pașaport electronic simplu
- Pașaport simplu temporar
Acte necesare pașaport în 2023
- cartea de identitate în original sau cartea de identitate provizorie însoţită de certificatul de naştere, în original;
- documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului;
- paşaportul anterior, dacă acesta există.
Taxele pentru pașaport sunt stabilite în funcție de vârsta și de tipul pașaportului.
Taxe pașaport 2022:
- Pașaport electronic simplu- 258 lei pentru persoanele cu vârsta de peste 12 ani
- Paşaport simplu electronic – 234 lei pentru persoanele cu vârsta mai mică de 12 ani
- Pașaport simplu temporar – 96 lei indiferent de vârstă.
Unde se pot plăti taxele pentru pașaport on-line?
Taxele pot achita în sistem internet banking, prin virament către conturile deschise de către fiecare Instituţie a Prefectului și este nevoie de extrasul de cont la oricare bancă unde persoana are deschis un cont bancar, prin virament către conturile deschise de către fiecare Instituţie a Prefectului
- prin mandat poştal (la orice Oficiu Poştal);
- la casieriile unităţilor Trezoreriei Statului,
- la casieriile Instituţiilor Prefectului şi la casieriile unităţilor CEC Bank, precum şi la staţiile de plată Selfpay ale CEC Bank
- online, exclusiv prin platforma de plăţi virtuale Ghiseul.ro.
- prin mandat poştal, în curs de implementare
Verificare emitere pașaport
Cei care depun actele pentru pașaport pot verifica stadiul cererii lor aici, cu posibilitatea eliberării acestuia mai devreme decât termenul comunicat la depunerea solicitării. În prezent, pașapoartele simple electronice eliberate în ţară pot fi ridicate în 10 zile lucrătoare.
Cererile pentru pașaport simplu electronic se soluţionează de autorităţile competente, în termene de la data depunerii acestora astfel:
- 15 zile lucrătoare, în cazul cererilor privind eliberarea paşapoartelor simple electronice depuse în ţară;
- 45 de zile lucrătoare, în cazul cererilor privind eliberarea paşapoartelor simple electronice depuse în străinătate, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în statele membre ale Uniunii Europene;
- 60 de zile lucrătoare, în cazul cererilor privind eliberarea paşapoartelor simple electronice depuse în străinătate, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României din state terţe în raport cu Uniunea Europeană.
Persoanei care declară că nu dorește să i se elibereze un paşaport simplu electronic, i se eliberează, la cerere, pașaport simplu temporar, în termen de 15 de zile lucrătoare.
Valabilitate pașaport
Paşaportul simplu electronic are valabilitatea:
- 5 ani pentru persoanele cu vârsta între 12 ani şi 18 ani,
- 10 ani pentru persoanele cu vârsta peste 18 ani.
Paşaportul simplu temporar are valabilitate 12 luni.
Valabilitatea paşapoartelor încetează de drept la data la care se constată de către autorităţile competente faptul cã sunt deteriorate ori distruse sau, după caz, existenţa în conţinutul acestora a unor ştersături ori modificări operate fără drept. Paşapoartele simple, eliberate înainte de punerea în circulaţie a paşaportului simplu electronic, îşi păstrează valabilitatea până la data înscrisă în fila informatizată.
Am schimbat nume/prenume/C.N.P./domiciliu, trebuie să solicit un nou paşaport?
Când au intervenit modificări privind datele de identitate (nume/prenume/CNP) titularul unui paşaport are obligaţia de a nu folosi documentul de călătorie. Fapta constituie contravenţie şi se sancţionează contravenţional.
Schimbarea domiciliului nu constituie una din situaţiile prevăzute de lege ce duc la necesitatea solicitării unui nou paşaport.
De unde ridic pașaportul? Nu pot ridica pașaportul la data programată
Pașaportul simplu electronic se poate ridica, la cerere, de la oricare serviciu public comunitar de pașapoarte sau oficiu consular/misiune diplomatică, al/a României în străinătate.
Paşaportul simplu temporar se ridică în ţară, de la serviciul public comunitar de paşapoarte iar în străinătate, de la misiunea diplomatică sau oficiul consular, ale României, unde s-a depus cererea.
Citiți și:
- Resysten, soluție antimicrobiană contra Covid-19 aprobată și în România
- 57% dintre pacienții cu Long Covid suferă de oboseală
- Medicover achiziționează spitalul Polaris Medical
- Încasările de Revelion mai mici cu 40% față de 2019
- Calculator impozit auto 2022 în funcție de motorizare
- Locuri de muncă disponibile în România în noiembrie 2021
Paşaportul se poate ridica la o data ulterioară celei menţionate în tichetul primit la depunerea documentelor (în timpul programului de lucru cu publicul). Paşapoartele neridicate se păstrează pe întreaga perioadă de valabilitate.
Sursa: evmarket.ro
Ne puteți scrie pe adresa redactie@ thedaily.ro.
Urmărește-ne pe Facebook, Twitter și LinkedIn
#Acte necesare pașaport