„Kiz Kulesi” sau „Turnul Fecioarei”, o clădire emblematică amplasată în largul coastei situate pe partea asiatică a Istanbulului și-a deschis din nou porțile odată cu finalizarea procesului de restaurare început de Ministerul Culturii și Turismului din Turcia în 2021. Turnul care este situat pe Strâmtoarea Bosfor are titlu de muzeu-monument.
„Turnul Fecioarei” a fost construit inițial în secolul al V-lea î.Hr. pe o insula de aproximativ 20 de metri de coastă fiind un punct vamal care trebuia să gestioneze navele care călătoreau prin Strâmtoarea Bosfor și pentru a colecta impozitele.
Pe această insulă, împăratul roman de răsărit, Manuel Comnenos a ordonat construirea unei structuri de apărare în secolul al XII-lea.
După cucerirea Istanbulului în anul 1453 de către sultanul Mehmed al II-lea, aici a fost construit un turn de lemn care a servit ca turn de veghe dar și ca loc de carantinare în perioadele următoare.
Info trip Turcia: Călător prin Izmir, Efes, Manisa, Sardeis, Ușak și Kütahya
În epoca Republicii, după ce a fost folosit pentru o lungă perioadă de către autoritatea portuară a orașului, turnul a fost predat Ministerului Turc al Apărării în anul 1964 iar ulterior, întreprinderilor maritime turcești în anul 1983. El a servit ca stație radar, ca depozit dar și ca un restaurant care putea fi accesat doar cu ajutorul bărcilor care plecau de pe malul Uskudar.
Situat în mijlocul Bosforului „Turnul Fecioarei” are de asemenea câteva legende. Prima legendă spune povestea unui rege care a construit acest turn după ce un ghicitor l-a avertizat că fiica lui va muri din cauza unei mușcături de șarpe. Cu toate acestea prințesa nu a putut să-și evite soarta și a murit după ce a fost mușcată de un șarpe care a pătruns în castel printr-un coș cu fructe.
Turnul a mai apărut și în câteva producții cinematografice celebre cum ar fi: James Bond „The World is Not Enough”; „From Russia with Love” sau în filmul de acțiune „Hitman” produs în 2007.
Legende legate de „Turnul Fecioarei” de la Istanbul
- Se spune că Leandros s-a îndrăgostit de Hero, o călugăriță a Afroditei care a locuit în acel turn. Ghidat de farul turnului, bărbatul a înotat în fiecare noapte pentru a fi văzut de către Hero. Din păcate, o furtună a stins lumina, Leandros s-a rătăcit prin ape și a sfârșit înecat în Bosfor. Copleșită de durere, Hero la rândul ei s-a sinucis.
- Această legendă ne vorbește despre războinicul turc Battal Gazi. „Tekfur Bizantin” (sau conducătorii creștini minori independenți, semi-independenți sau guvernatorii locali bizantini din Asia Mică și Tracia) l-au stârnit pe marele războinic atunci când i-au încuiat fiica și comorile în turn. Battal Gazi a traversat strâmtoarea cu ajutorul unui cal care a pornit de pe malul Uskudar și a reușit să-și recupereze atât copilul cât și bogățiile.
Fiind unul dintre reperele emblematice de pe orizontul Istanbulului, „Turnul Fecioarei” necesită o întreținere constantă datorită condițiilor meteorologice. În acest context, Ministerul Culturii și Turismului din Turcia a inițiat un proiect de restaurare intitulat „Turnul Fecioarei își deschide din nou ochii”.
Info trip Sharm El Sheikh: Am redescoperit Egiptul cu o ofertă a Join UP!
Proiectul a fost atent supravegheat de minister și a fost dus la bun sfârșit cu ajutorul unor experți academicieni și arhitecți printre care se regăsește și profesorul Zeynep Ahunbay și Han Tumertekin. Ca parte a celei mai recente restaurări, toate completările din beton au fost îndepărtate din structura principală a turnului.
Mai mult decât atât, autoritățile din Turcia au decis să protejeze Turnul și insula cu ajutorul unor izolatoare seismice. Acoperișul de deasupra curții a fost îndepărtat și înlocuit cu unul din lemn dar care păstrează forma lui originală. Curtea și etajele exterioare au fost restaurate la rândul lor cu materiale menționate în evidențele istorice.
Echipa propriu-zisă care a contribuit la restructurare a fost formată din 150 de persoane care au acționat cu utilaje de construcții și vehicule maritime.
Citiți și:
- Top 10 locuri spectaculoase din România, mai puțin cunoscute
- Lansare zboruri charter către Antalya
- Cum arată Podul Mare din Cișmigiu după reabilitare
- O nouă investiție la cel mai mare resort de golf din România
- Cele mai frumoase muzee de la Istanbul dedicate copiilor
- Când a fost inaugurat cel mai lung pod din Europa – Vasco da Gama
Pentru restaurare s-au folosit 375 de tone de fier nervurat și au fost demontate peste 2.000 de tone de beton armat și 13.000 de tone de armătură. Pentru prelucrarea lemnului s-au folosit aproximativ 75 de metri cubi de molid, 25 de metri cubi de lemn exotic, 40 de tone de oțel inoxidabil, 15 tone de plumb și 35 de tone de oțel galvanizat.
Au fost transportate și 132 de tone de nisip și var hidraulic au fost instalate 171 de dispozitive de iluminat visual dar și o unitate de epurare bilogică a apelor uzate și un sistem de stingere pentru incendii.