Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a finalizat procedura de evaluare tehnică și financiară a ofertei înaintată de operatorul feroviar CFR Călători. Este prima procedură din România de licitare a unui contract de servicii publice în domeniul transportului feroviar de călători.
Demersul are o dublă importanță: marchează începutul oficial al tranziției către o piață a serviciilor publice feroviare de călători gestionată integral prin proceduri competitive, în linie cu reglementările naționale și europene în domeniu și stabilește operatorul primelor trenuri noi ale României achiziționate în ultimii 20 de ani, ceea ce va permite exploatarea adecvată chiar din prima zi.
Serviciile din acest prim contract vor acoperi rute magistrale electrificate din sudul și centrul țării, contribuind la îmbunătățirea serviciilor feroviare ce deservesc Constanța, București, Ploiești, Brașov, Alba Iulia, Deva, Arad, Craiova, Drobeta Turnu Severin, Reșita (prin nodul Caransebeș), Timișoara și Târgu Jiu.
Compensația este verificată în baza unui mecanism european pentru evitarea compensării în exces, sumele care depășesc costurile eligibile fiind recuperate de statul român.
„Compensația preliminată inițială de 43,25 lei/tren-km ține cont de activitățile prestate de operator în vederea introducerii pe rețeaua românească a acestor trenuri, gradul de încărcare inițial mai redus și cerintele de asigurare a calității stabilite în documentația de licitație. La fiecare 6 luni se va face o evaluare pentru stabilirea valorii corecte”, precizează ARF.
Licitația a fost derulată prin intermediul platformei independente de licitații a Bursei Române de Mărfuri și a atras interesul operatorilor români și internaționali.
Citiți și:
- Cel mai vechi hotel din lume: arhitectură și cultură la Keiunkan
- 10 curiozităţi mai puțin știute despre Islanda
- Top 10 locuri spectaculoase din România, mai puțin cunoscute
ARF va mai lansa în săptămânile viitoare două noi licitații care să acopere alte servicii deservite de cele 37 trenuri electrice noi furnizate de Alstom.
Căile Ferate Române (CFR) este compania națională de transport feroviar a României. CFR, ca instituție, a fost fondată în 1880, după ce prima cale ferată pe teritoriul actual al României a fost deschisă în 1854.
După divizarea companiei, CFR S.A. a rămas administratorul infrastructurii pentru transportul de călători și marfă pe calea ferată din țară și au fost înființate alte companii deținute integral de stat pentru asigurarea transportului de călători și marfă.
Sediul central al CFR este în București, în Palatul CFR, situat în apropierea Gării de Nord. Compania are sucursale regionale în orașele Brașov, Cluj-Napoca, Craiova, Constanța, Galați, Iași și Timișoara. Codul internațional UIC este 53-CFR.
Rețeaua feroviară este integrată semnificativ cu alte rețele feroviare europene, oferind servicii paneuropene de transport de pasageri și marfă.
Citiți și:
- CFR Călători informează despre noul Mers al Trenurilor
- Noi oportunități pentru călătorii STB prin aplicația 24pay
- O nouă investiție la cel mai mare resort de golf din România
Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători este operatorul naţional feroviar de pasageri care efectuează transport public de călători pe calea ferată. Compania de transport pasageri desprinsă din CFR, operează 3 tipuri de trenuri:
- Regio (R), fostele trenuri personale, opresc de regulă în toate stațiile și haltele de pe parcurs, având cea mai mică viteză medie și cele mai mici tarife. Sunt folosite pentru două mari scopuri: pentru a face legătura dintre un oraș și comunele apropiate sau pentru a face legătura dintre două orașe învecinate.
- InterRegio (IR), fostele trenuri rapid și accelerat, care aveau anterior standarde similare de viteză, stații în care opresc și confort. Trenurile IR opresc în stațiile mari și mijlocii de pe parcurs, fiind folosite pentru distanțe lungi și medii. Trenurile internaționale ale CFR Călători sunt încadrate în această categorie.
- InterCity (IC), trenuri de călători pe distanțe lungi din Europa, sunt în funcțiune pe anumite linii de cale ferată. Astfel de trenuri (spre deosebire de trenurile regionale, locale sau de navetiști) opresc în general numai în gările mari.
Ne puteți scrie pe adresa redactie@ thedaily.ro.