Comerțul online ia amploare tot mai mare în România atât la nivel urban, cât și la nivel rural, și înregistrează o creștere în 2022. Așadar, adopția comerțului online în zonele rurale a crescut cu 22,8% în 2022 și a depășit creșterea de la oraș de 10%, arată o analiză ARMO.
Din acest punct de vedere s-a mai redus decalajul tradițional între sat și oraș. Numărul românilor cu reședința în zone rurale care comandă online a crescut cu 22,8% în ultimele 12 luni, peste creșterea de 10% înregistrată în rândul clienților din urban, conform datelor Institutului Național de Statistică.
Totuși, sub aspect general, ponderea persoanelor din mediul urban care fac cumpărături online rămâne în continuare crescută (71,5%), fiind cu 13,2 puncte procentuale mai mare decât a celor din mediul rural (58,3%).
Creșterea din ultimul an din zonele rurale a fost susținută atât de penetrarea extinsă a internetului mobil, cât și de extinderea rețelelor fixe și dezvoltarea infrastructurii de livrare care au dus beneficiile comerțului online la nivel național.
În acest sens, cele mai recente date publicate de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) arată că ritmul de creștere a numărului de conexiuni la internet din mediul rural este cu 3% mai mare față de cel din urban, pe care îl depășește cu un procent. Astfel, raportat la 100 de gospodării, rata de penetrare a internetului a ajuns la 75% la nivel național (81% în mediul urban și 66% în mediul rural). În egală măsură, extinderea la nivel național a rețelelor de puncte de livrare a contribuit la dezvoltarea sectorului ecommerce în zonele rurale apropiate de orașe.
Un client din mediul rural care folosește comerțul online câștigă timp și bani, comparativ cu achiziționarea din magazinele offline
„Tot mai mulți clienți din mediul rural au comandat online în 2022 și au evitat deplasările lungi și costisitoare pentru cumpărături, care cresc odată cu aglomerația de Sărbători. În această perioadă, pentru o sesiune obișnuită de cumpărături, un client din rural câștigă în medie peste 2 ore și economisește 80 de lei comandând online, comparativ cu achiziționarea din magazinele tradiționale, potrivit calculelor noastre.
Clienții din zonele rurale comandă din toate categoriile, de la fashion, cosmetice, electronice, articole sportive și pentru îngrijirea casei, cadouri și chiar comandă de la restaurante (21,7%). Ba chiar, procentual, sunt peste cei din mediul urban când vine vorba de haine sau accesorii vestimentare și cărți. Ne așteptăm la un record de comenzi de sărbători în zonele rurale anul acesta, iar ca oamenii să aleagă fie livrarea în fața porții, fie la un punct de livrare”, a spus Cristian Pelivan, director executiv al Asociației Române a Magazinelor Online.
Potrivit calculelor ARMO, pentru un client care locuiește într-o comună situată la 35 de km de cel mai apropiat oraș, o sesiune de cumpărături presupune, în medie, până la 3 ore petrecute în trafic și în magazin. Acest timp se traduce într-un buget suplimentar de peste 115 de lei, 40 lei reprezentând costul combustibilului dus-întors și 75 lei costul a trei ore pierdute pe drum, raportat la salariul mediu net lunar, cu un cost orar de 25 lei.
Care sunt cele mai dorite produse din import de sărbători
În timp ce, pentru un client care va face aceleași cumpărături în online, costul va fi de 30 de lei, inclusiv taxa de livrare și timpul de 40 de minute petrecut, în medie, online pentru a găsi produsele preferate de Sărbători.
Deși ponderea celor din mediul rural care fac cumpărături online este mai mică, preferințele în ceea ce privește produsele coincid în mare măsură cu cele ale clienților din urban, potrivit INS. Astfel, topul produselor achiziționate în rural este format din fashion, încălțăminte sau accesorii (78,3%), produse cosmetice (24,9%), produse de curățare și de igienă personală (18,7%). În același timp, în zonele urbane, utilizatorii de internet au cumpărat îmbrăcăminte, încălțăminte sau accesorii (76,6%), produselor cosmetice (27,1%) și a articolelor sportive (18,3%)
Lansată în 2010, Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) reprezintă magazinele online din România și susține interesele membrilor săi. ARMO a elaborat Codul de Bune Practici ale Magazinelor Online și un program de atestare a magazinelor online din România, în conformitate cu acest Cod de Bune Practici.
Asociația este membră a Ecommerce Europe, singura voce a sectorului de comerț electronic european, ce reprezintă peste 150.000 de companii prin intermediul asociațiilor naționale. Pot deveni membri ai asociației magazinele online care aderă la prevederile din Statutul Asociației, admiterea în ARMO făcându-se pe baza aprobării Consiliului Director.