De la 1 ianuarie 2025, companiile mici din România vor fi obligate să depună Declarația D406, prin fișierul SAF-T (Standard Audit File for Tax), pentru a-și raporta informațiile financiar – contabile către ANAF.
Acest proces, esențial pentru conformitatea fiscală, este mult mai complex decât alte declarații fiscale, iar pentru cei care îl abordează pentru prima dată poate fi o provocare semnificativă.
Pentru a veni în sprijinul micilor contribuabili, compania Wizrom oferă acestora posibilitatea de a-și crea un cont demonstrativ prin care pot vizualiza funcționalitățile și avantajele folosirii unei soluții automatizate de raportare.
Opțiunea Cont Demo este disponibilă pe site-ul dedicat MyWiz – platforma online pentru managementul și contabilitatea companiilor mici și mijlocii dezvoltată de Wizrom care poate simplifica mult acest proces și poate asigura conformitatea fiscală prin automatizarea raportării.
Analiză despre Amnistia fiscală: Ce datorii se șterg
Cei care doresc să beneficieze și de mai mult sprijin pot contacta direct echipa Wizrom pentru consultanță, la adresa disponibilă pe website.
„Într-un mediu fiscal în continuă schimbare, companiile mici au nevoie de o soluție software care să fie nu doar de încredere, ci și flexibilă, pentru a se adapta la noile provocări.
MyWiz simplifică foarte mult procesul de raportare către ANAF și oferă, în plus, o platformă integrată pentru toate nevoile de gestiune ale companiei, de la contabilitate la logistică și vânzări”, spune Zemy Apfelbaum, Managing Director Wizrom.
Ce este SAF-T și de ce este importantă pregătirea pentru raportarea către ANAF
SAF-T este un fișier electronic care conține toate informațiile financiare importante despre companie, pe care ANAF îl folosește pentru a verifica dacă sunt conforme cu raportările fiscale. Mai exact, Declarația 406 transmite către ANAF o situatie detaliata care include toate operațiunile economice și financiare ale companiei, evidențiind în mod cronologic notele contabile, încasările, plățile, codurile de taxe.
De asemenea, se furnizează informații detaliate despre furnizori și clienți, activele fixe, inventarul, stocurile și modificările în stocuri.
Începând cu 2025, companiile mici vor trebui să respecte aceleași cerințe ca și companiile mari și mijlocii, pentru care această obligație este deja în vigoare din 2022, respectiv 2023.
„Antreprenorii trebuie să înceapă pregătirile din timp. Cu cât mai repede își vor automatiza procesele contabile, cu atât mai mult vor reduce riscurile de erori și vor evita posibile sancțiuni. MyWiz face acest lucru simplu și accesibil pentru companiile mici. Odată setată, platforma generează automat fișierul SAF-T și îl depune în formatul cerut de ANAF”, adaugă Zemy Apfelbaum.
Ce contribuabili intră în categoria companiilor mici obligate să raporteze
Deși nu există o listă explicit dedicată contribuabililor mici, ANAF a publicat pe site-ul său două liste – o Listă a marilor contribuabili și o Listă a contribuabililor mijlocii, iar toate companiile care nu se regăsesc pe aceste liste reprezintă contribuabil mic.
Totodată, există forme de organizare juridică ce sunt exceptate de la raportare, respectiv: Persoanele fizice autorizate (PFA); întreprinderile individuale (II); întreprinderile familiale (IF); persoanele fizice care desfășoară activități cu scop lucrativ (PFL); asociațiile familiale (ASF); societățile profesionale de avocați cu răspundere limitată (SPAR) și cabinetele individuale de avocat; societățile profesionale notariale şi birourile individuale notariale; cabinetele medicale individuale (CMI); societățile profesionale practicieni în insolvență (SPI); întreprinderile profesionale unipersonale cu răspundere limitată (URL); instituțiile publice (PUB), indiferent de sursa lor de finanțare sau de categoria de contribuabili la care sunt încadrate; precum și autoritățile administrative, indiferent de sursa lor de finanțare.