Provocările capătă o nouă formă în 2022, din cauza contextului economico-social în care se află țara noastră. Așadar, sărbătorile anul acesta vor fi fără restricții, însă cu un buget mai restrâns ca urmare a inflației.
Reveal Marketing Research a desfășurat studiul anual din perioada sărbătorilor, în care își propune să analizeze modul în care românii își petrec sărbătorile și să observe evoluția comportamentelor de la an la an.
5 din 10 români se pregătesc să își petreacă sărbătorile acasă, iar 9 din 10 români îl vor petrece în familie
Românii sunt mai fericiți în acest an în perioada sărbătorilor de iarnă comparativ cu anul trecut. Întrebați cum se simt în legătură cu sărbătorile de anul acesta, 65% dintre români au menționat sentimente pozitive, comparativ cu doar 53% în 2021. Cele mai populare sentimente pozitive sunt cele de bine (18%), entuziasm (17%) sau fericire/ bucurie (15%).
La polul opus, 34% dintre români au, și în acest an, gânduri negative despre perioada sărbătorilor. Deși procentul este în scădere comparativ cu anul trecut (40%), sentimentele de stres/ neliniște (8%), indiferență (7%) sau dezamăgire (6%) sunt încă prezente în viața anumitor români.
Fiind primul Crăciun fără restricții în ceea ce privește pandemia de Covid-19, sentimentul pentru care s-a observat cea mai mare creștere de anul trecut este entuziasmul. Dacă în 2021 doar 7% dintre români se declarau entuziasmați pentru sărbătorile de iarnă, anul acesta 17% dintre respondenți resimt acest sentiment.
Ce cadouri vor românii să primească și unde își vor petrece sărbătorile
40% dintre români declară că nu contează ce primesc anul acesta de Crăciun. Acest procent este în scădere față de anul trecut, când jumătate dintre români declarau că nu au preferințe în ceea ce privește cadourile.
Hainele sunt cele mai dorite cadouri, 31% dintre respondenți declarând că doresc să primească de Crăciun articole vestimentare, în timp ce 27% menționează parfumurile, în creștere față de anul trecut, când procentele erau de 24% pentru ambele categorii.
Bijuteriile înregistrează o creștere semnificativă anul acesta. Dacă în 2021 13% dintre respondenți declarau că doresc să primească bijuterii de Crăciun, anul acesta 21% dintre ei au această așteptare.
Diferența semnificativă vine dacă analizăm genul, în timp ce bărbații declară în aceeași măsură că vor să primească bijuterii (9%), în cazul femeilor procentul a crescut de la 18% în 2021 la 30% în 2022. Așadar, o treime dintre femei, se așteaptă să primească bijuterii cu ocazia Crăciunului în acest an.
Majoritatea românilor își vor petrece, și în acest an, sărbătorile de iarnă acasă, însă într-o măsură mai mică decât în anii anteriori, când pandemia a influențat această alegere. Dacă în 2020 un procent de 85% dintre români au rămas acasă de Crăciun, iar în 2021 acest procent era de 57%, în 2022 51% dintre respondenți au declarat că își vor petrece sărbătorile acasă.
Studiu: Percepții privind eficiența energetică
Pentru persoanele peste 55 de ani acest procent ajunge la 73%, în timp ce doar o treime dintre tinerii până în 24 de ani vor rămâne acasă. Crăciunul rămâne, totuși, o sărbătoare petrecută în familie, 85% dintre respondenți declarând că vor petrece alături de familie, fie acasă, fie cu rudele din localitate (19%) sau cu rude din afara localității (14%).
Tinerii între 18 și 24 de ani vor petrece într-o măsură semnificativ mai mică sărbătorile cu familia (70%). Procentul celor care vor alege un sejur, fie în țară, fie în afara țării este de 9%, cu 3 procente mai mare decât anul trecut.
Ce buget au alocat românii pentru Crăciun
Românii vor aloca cea mai mare parte a bugetului de Crăciun pentru mâncare. Procentual, 49% din bugetul alocat zilelor de sărbătoare va merge către mâncare, 34% către cadouri și 17% către decorațiuni.
Suma medie pe care românii o vor cheltui anul acesta este de 1350 RON, marginal mai mare decât anul trecut, când aceștia au alocat 1315 pentru Crăciun. Dacă ne gândim la valoarea inflației, care a depășit 15 procente în acest an, românii vor face, practic, economii de acest Crăciun, având în vedere creșterea mare a costurilor cu traiul zilnic.
În ceea ce privește diferențele pe vârstă, bugetul alocat mâncării este direct proporțional cu vârsta, iar cel pentru cadouri invers proporțional. Persoanele în vârstă de peste 55 ani vor aloca într-o măsură mult mai mare (56%) decât tinerii între 18 și 24 de ani (44%) bugetul sărbătorilor pentru mâncare, în timp ce aceiași tineri vor aloca 40% din buget pentru cadouri, comparativ cu doar 31% pentru persoanele peste 55 de ani.
Românii preferă, în continuare, să își facă achizițiile pentru Crăciun în magazinele fizice, în detrimentul celor online. De la începutul pandemiei, în 2022 ponderea celor care vor face cumpărăturile online este cea mai mică, românii fiind entuziasmați, pentru prima dată în 3 ani, să iasă din casă pentru achiziționarea cadourilor. 75% dintre respondenți declară că vor face cumpărăturile în magazinele fizice, comparativ cu 64% anul trecut și 69% în 2020.
Citiți și:
- NextUp Solutions: 2023 va începe cu haos în mediul antreprenorial
- Cursul valutar, ce urmează în 2023
- Cum poate fi schimbat obiectul de activitate al firmei
- Mult mai multe afaceri sunt în dificultate, în ultimii 2 ani
- Soluții pentru cei care au credite raportate la ROBOR
- Ce condiții trebuie să îndepliniți pentru un credit ipotecar
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 13-18.12.2022 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet. Mărimea eșantionului a fost de 1012 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.
Ne puteți scrie pe adresa redactie@ thedaily.ro.