Mega Mall București în colaborare cu Asociația ESCU organizează în această primăvară o expoziție unică, dedicată feminității și rafinamentului. Expoziția „Istoria Frumuseții din România” poate fi vizitată zilnic, până pe 26 martie, între orele 10:00 și 22:00, la nivelul 1 al Centrului Comercial. Intrarea este gratuită.
Sărbătorită în Luna Femeii, „Istoria frumuseții din România” este un eveniment care explorează industria de beauty autohtonă, parfumieri, alchimiști și cercetători, produse și artefacte iconice din ultimul secol.
Acest micro-muzeu dedicat frumuseții (sau al obiectelor de dichis/cochetărie) este un concept expozițional pop-up despre standardele și practicile de înfrumusețare știute sau mai puțin cunoscute din România, care au făcut istorie: din Interbelic pornind, de la celebrul Laborator Vorel de la Piatra Neamț, la fabricile de cosmetice Nivea, Legrain, Stella, S.A Harnicul, la drogheriile și laboratoarele lui Pap Karoly, A. Kovács și Nortier, mergând apoi spre mijlocul sec. al XX-lea, la Ana Aslan și al ei Gerovital, și până la cei mai mari retaileri de produse cosmetice precum Miraj, Farmec, Faun, Rouă, Favorit, Jubileu, Oana, Doina, Cheia, Vis, Pell-Amar, Eva, toate sunt substantive proprii care consolidează legenda cosmeticelor romaneşti din a doua jumătate a secolului XX.
Bolt transformă trotinetele electrice uzate în bijuterii
În cadrul acestui eveniment sunt expuse accesorii şi podoabe, modă, cosmetice și parfumuri din perioada epocii 1890-1990, obiecte care fac parte din colecții private și muzeale care prezintă o fațetă idealizată a vieții femeilor, surprinsă prin obiectele de cochetărie, de uz personal și cosmetic, din reclamele la produse miraculoase, articolele și poveștile despre îngrijire personală și farmec culese din presa vremii.
Produsele și obiectele, privite în timpul vieţii lor la raft şi pe etajerele doamnelor societăţii din zorii sec. al XX-lea, apoi comuniste, ilustrează o colecție unică de peste 500 de exponate fermecătoare care variază de la pălării, poșete, mici obiecte vestimentare, bijuterii, podoabe, ceasuri, obiecte de igienă personală, cosmetice, evantaie, sticluțe de parfumuri rare, farduri, fotografii, reviste de modă, reclame, toate reprezentative pentru perioada ultimului secol, dar și o galerie specială dedicată româncelor celebre care au schimbat cursul istoric al societății noastre din marile orașe.
Cele mai valoroase produse expuse la „Istoria Frumuseții din România”
Printre cele mai valoroase produse expuse se numără parfumurile Reginei Maria, Mon Boudoir şi Quelques Fleurs Royale, dar și alte produse cosmetice folosite de către Suverană. În 1922, când Regina Maria era considerată pe scară largă drept „cea mai frumoasă regină a Europei”, a devenit chipul unei linii de pomade, pudră, apă de toaletă și parfum – „Mon Boudoir” și Pond’s. Ea a făcut istorie ca primul membru al unei familii regale europene care a apărut vreodată într-o reclamă comercială.
Expoziția cuprinde și o colecţie impresionantă de fotografii, informaţii, episoade şi momente cheie de mult uitate, care au definit de-a lungul timpului această artă şi industrie a cosmeticelor și a obiectelor de cochetărie și îngrijire personală. Printr-o incursiune fascinantă în lumea parfumeriei şi cosmeticii, în obiceiurile de consum ale românilor de-a lungul întregii istorii, expoziţia evidenţiază metamorfozele societăţii româneşti şi povestea industriei de beauty exclusiviste, punând în valoare detalii importante şi momente istorice ale călătoriei produselor dedicate feminităţii româneşti.
Dar până aici a fost străbătut un drum lung, în care au fost depășite mentalităţi cu vechi rădăcini, de-a lungul căruia femeia a făcut pași importanţi spre emancipare, iar moda a încercat și ea să ţină pasul cu schimbările. Să mergem înapoi în timp, până în jovialul La Belle Époque bucureștean, apoi trecem la descoperirea cochetăriei feminine din reclamele și produsele din perioada Interbelică și încheiem cu atracţiile principale din domeniul frumuseţii şi al cosmeticelor din epoca comunistă și până în prezent.
Scurt istoric despre industria cosmetică din România
În România primele însemnări importante despre cosmetică au apărut în anul 1829, sub îndrumarea dr.Episcopescu, referindu-se la noţiuni de igienă a părului şi a pielii. Ştefan Fodor publica o culegere de reţete cosmetice în anul 1858. În România era folosit în trecut termenul de “sulemeneală / boială” – pentru machiaj şi se utiliza preponderent machiajul cu tendinţe.
La noi în țară machiajul modern a fost introdus după 1820. Lazăr Saineanu, într-o carte consacrată influenţei orientale arată că o doamnă nu se consideră grațioasă dacă nu-și „sulemenea” fața cu alb și roșu, iar doamnele blonde își vopseau părul cu ajutorul unei „cana”.
Apetitul femeilor pentru tinereţe îndelungată şi frumuseţe era speculat de industria cosmetică, dar mai ales de textele publicitare ale vremurilor, astfel că noile creme promiteau înlăturarea „zbârciturilor” (ridurilor) şi un ten perfect cu pudrele fine şi frumos mirositoare. Doamnelor li se ofereau cele mai rafinate parfumuri, aflate în sticluţe cu design atrăgător, dar şi cei mai delicaţi ciorapi din mătase. Bijuteriile ocupau un loc de frunte pe lista cadourilor, valoarea acestora crescând în momentul în care pe reclamă apărea celebra stemă a regatului şi precizarea „Furnizor al Casei Regale”.
Tommy Hilfiger lansează cele mai noi modele de jeans
Cosmeticele româneşti, privite astăzi ca un fel de „retrocosmetice“, au fost produsele de tradiţie, care au asigurat vreme de zeci de ani întreţinerea frumuseţii femeilor din România, ba chiar şi-au găsit cu succes o mulţime de alte utilizări casnice.
Şi nu este o vorbă nostalgică aceea de mai sus, fiindcă o parte dintre ele au reuşit să iasă din interbelic şi mai ales din comunism şi să supravieţuiască în capitalismul consumerist, fie reinventându-se, fie profitând de cercetările şi descoperirile brevetate care au stat la baza creării lor.