Portul Constanța a înregistrat în 2022 o performanță istorică, având cel mai mare volum de mărfuri operat în porturile maritime românești.
Portul Constanța are legături rutiere și feroviare cu toate rutele majore de transport ale României și de asemenea este cel mai mare port situat la Marea Neagră acoperind o suprafață totală de 3.926 ha.
Traficul total de mărfuri în porturile maritime românești a înregistrat 75,55 milioane tone în anul 2022, o creștere de 12% față de 67,5 milioane tone în 2021, fiind cel mai mare trafic de mărfuri din istoria porturilor maritime românești și menținându-se, astfel, trendul ascendent din ultimii ani.
„Cerealele reprezintă și în acest an grupa de mărfuri cu cea mai mare pondere în traficul total, Portul Constanța devenind cel mai important din Europa din acest punct de vedere, mai ales în contextul actual, cu un trafic anual de 24,1 milioane tone“, a declarat directorul general al CN APM SA Constanța, Florin Vizan.
În traficul total, cerealele reprezintă 31,7%, urmate de petrol brut 12,57%, articole diverse 10,4%, produse petroliere 9,6%, minereuri de fier, deșeuri de fier 9,26%.
DSV Road: Cele mai multe companii preferă transportul de tip grupaj
Din traficul total, 79,5% reprezintă trafic maritim și 20,5% reprezintă traficul fluvial. Traficul maritim a crescut cu 16%, la valoarea de 60,1 milioane tone, iar cel fluvial, cu 15,4 milioane tone s-a menținut la aproximativ același nivel ca în 2021.
Traficul de mărfuri pe relația Ucraina a totalizat, de la începutul războiului, 11,85 milioane tone, din care 5,4 milioane tone trafic fluvial și 6,4 milioane tone, pe maritim. Cele mai mari cantități de mărfuri sunt cereale, dar au mai sosit în port și echipamente, fosfat, laminate, minereuri de fier, containere.
Creșteri semnificative de trafic pentru:
- semințe uleioase (69,7%),
- minereuri de fier și, deșeuri de fier și otel (47%),
- petrol brut (41,7%),
- produse chimice derivate din cărbuni și gudron (37,7%),
- minerale brute sau prelucrate (36,8%),
- produse petroliere (33,4%),
- produse metalice (28,2%),
- articole diverse (28,2%),
- echipamente, mașini (12,4%),
- îngrășăminte (9,5%).
O creștere se înregistrează și în cazul containerelor și anume 7,9 milioane tone în 2022, față de 6,16 milioane tone în 2021 (creștere de 28,24%). Aceeași situație se regăsește și în numărul de TEU-uri, respectiv 772.046 în 2022, comparativ cu 631.964 în 2021 (creștere de 22,16%).
Scăderi de trafic au fost înregistrate, în principal, la minereuri și deșeuri neferoase (69,7%), celuloză și deșeuri de hârtie (48,3%), ciment, var nestins, materiale prefabricate pentru construcții (23,8%), cartofii, legume și fructe proaspete sau congelate (18%), animale vii, sfeclă de zahăr (6,3%).
Citiți și:
- De ce a crescut cererea pentru transport intermodal
- Coca Cola renunță la transportul cu camioane
- Sistemul RO e-transport, impact asupra importatorilor şi exportatorilor
- Ce tendințe vor domina piața muncii în 2023
În anul 2022, au făcut escale în porturile maritime românești 15.381 nave, față de 14.629 nave în 2021.
În portul Constanța zona Constanța, traficul de mărfuri înregistrat în 2022 a fost de 68,24 milioane tone, o creștere cu 11,5%.
În portul Constanța zona Midia, traficul de mărfuri înregistrat în 2022 a fost de 7,02 milioane tone, comparativ cu 2021, când s-au înregistrat 5,93 milioane tone, prezentând o creștere de 18%.
În portul Constanța zona Mangalia, traficul de mărfuri înregistrat în 2022 a fost de 278.442 tone, față de 338.472 tone în 2021.
Portul Constanța este situat pe coasta vestică a Mării Negre.
Acesta este împărțit în trei subdiviziuni:
- Portul maritim, care are o capacitate de operare anuală de 100 milioane de tone și este deservit de către 140 dane funcționale permițând accesul navelor cu o capacitate de până la 220.000 tdw.
- Portul fluvial permite accesul oricărui tip de navă fluvială având o capacitate de operare anuală de 10 milioane de tone. Prin acest port trec zilnic aproximativ 200 de nave fluviale.
- Portul turistic.
Ne puteți scrie pe adresa redactie@ thedaily.ro.