Începând din 4 Iulie 2023 au intrat în vigoare prevederile legii numite popular, Legea dosarului cu șină. Este vorba de Legea 9/2023.
Toate instituțiile publice de la nivel central și local, precum și orice persoană juridică de drept privat care prestează servicii publice este obligată să accepte copia cărții de identitate transmisă prin e-mail. Documentele necesare obținerii de alte documente, cum ar fi cererile sau formularele, pot fi depuse cu semnătură electronică.
Dispar și copiile în format fizic pe hârtie, care pot fi transmise tot online, iar dacă nu există această posibilitate, instituțiile publice au obligația să asigure, în mod gratuit, foto-copierea acestora. Copia legalizată devine și ea istorie, conformitatea cu originalul fiind certificată de funcționarul competent.
Totodată instituțiile publice care solicită plata de taxe aferente serviciilor publice furnizate trebuie să ofere metode alternative de plată, fie prin plata cu cardul sau alte sisteme digitale.
„Avem o lege a dosarului cu șină care de astăzi a intrat în vigoare și o perioadă de 30 de zile de tranziție. Important în perioada asta nu este să arătăm cu degetul și să amenințăm cu sancțiuni, ci să ajutăm. Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării va sprijini autoritățile centrale și locale în procesul de transformare digitală.
Suntem alături de cei care au nevoie de noi. Colaborarea este cheia. Și cred că împreună putem crea un spațiu de lucru digital prietenos și apropiat de cetățean”, Bogdan Ivan, Ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizări.
Legea prevede așadar, obligații și interdicții pentru instituțiile publice și organele administrației publice locale și centrale, în vederea simplificării birocrației.
OBLIGAŢII – Legea 9/2023
Ce obligații au instituțiile:
- cererile vor fi puse la dispoziţia publicului în format electronic;
- copia cărţii de identitate se va accepta prin email;
- permit fotocopierea gratuită a documentelor de la dosar, altele decât cele care provin de la instituţiile centrale;
- să-și informatizeze procesele și procedurile;
- să specifice pe formularele proprii durata de completare a fiecăruia și motivul colectării informației;
- să ofere metode alternative de plată a serviciilor publice furnizate contra cost, fie prin plata cu cardul, fie prin intermediul altor sisteme de plată;
- să folosească cu precădere mijloacele electronice pentru comunicarea cu beneficiarii serviciilor publice, acolo unde beneficiarul are și este de acord să furnizeze o adresă de poștă electronică;
- să publice seturi de date de interes public pe portalul www.data.gov.ro.
Citiți și:
- Regulament pentru Parcul Natural Văcărești. Ce interdicții se impun
- Parcul Liniei a fost inaugurat – FOTO
- Destinațiile preferate de turiști pe litoralul românesc
- Top 10 locuri spectaculoase din România, mai puțin cunoscute
- Cum arată Podul Mare din Cișmigiu după reabilitare
- O nouă investiție la cel mai mare resort de golf din România
INTERDICȚII
Nu se vor mai solicita de la populaţie:
- copii legalizate de pe documente, acestea vor fi semnate pentru conformitate de funcţionarul care le primeşte;
- copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către alte instituții publice, organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale;
- dosare, dosare cu șină, precum și niciun alt articol sau obiect de birotică sau papetărie.
Ne puteți scrie pe adresa redactie@ thedaily.ro.