Probabil majoritatea oamenilor știu despre Castelul Pelișor din Sinaia că este un palat de mici dimensiuni, construit pe domeniul castelului Peleș, între anii 1899 și 1902. Un aspect mai puțin cunoscut însă, este faptul că a fost proiectat de arhitectul ceh Karel Liman și decorat de artistul vienez Bernhard Ludwig.
Castelul a devenit începând cu anul 1903, reședința de vară a principilor moștenitori ai României. A fost construit din dorința regelui Carol I, ca reședință a principilor moștenitori Ferdinand și Maria.
În Actul inaugural al castelului, pictat de regină pe pergament se menționează:
“Noi, Carol I, rege al României, clădit-am această casă alăturea de falnicul castel Peleş pentru iubiţii noştri nepoţi. Sfinţită de biserică spre a aduce binecuvântarea cerului, noi, Ferdinand, principe al României cu Maria, principesă primit-am această nouă clădire, cu inima recunoscătoare şi plină de dragoste. Intrat-am cu ai noştri copii, Carol, Elisaveta şi Maria, în anul mântuirii 1903, iar al domniei regelui Carol al 37-lea, în ziua de 24 maiu. Dat-i-am nume, Pelişor.”
Despre arhitectura interioară se poate spune că K. Liman a folosit la cererea principesei Maria, alături de elemente de ,,Arta 1900”, elemente românești: ocnițe specifice Văii Prahovei, divizarea spațiului prin folosirea elementelor brâncovenești, amplificarea funcționalității prin compartimentarea spațiului în plan orizontal. Căci, prin treptata înțelegere a naturii poporului român, cu care a ajuns să se identifice ca nici un alt personaj regal, Maria a înțeles necesitatea cuprinderii funcției ,,naționale” în reședința regală.
Cazinouri emblematice din România. Când au fost construite primele clădiri pentru jocuri de noroc
Mobilierul și decorațiunile interioare, realizate în bună măsură de către Bernhard Ludwig, indică un spațiu rezidențial (hall, cabinete de lucru, capela, „camera de aur”), tributar inovațiilor mișcărilor artistice de la începutul secolului al XX-lea.
Pelișor are doar 99 de încăperi, față de Castelul Peleș cu 160 de încăperi. Întreaga locuință a fost decorată pentru a fi o reședință princiară, și poartă amprenta unei personalități puternice: a reginei Maria. Holul de onoare este lambrisat cu lemn de stejar.
Principalele săli de la Castelul Pelișor sunt: holul de onoare, biroul regelui Ferdinand, dormitorul de aur, biroul reginei Maria, camera de aur.
Holul de onoare este rafinat și lambrisat cu casetoane din lemn de stejar. Un element remarcabil se dovedește luminatorul împodobit cu vitralii, element de arhitectură specific artei anilor 1900.
Biroul regelui Ferdinand denotă solemnitate. Și aici există un element deosebit și anume, biroul din lemn de nuc, placat cu trei panouri sculptate care înfățișează castelele Peleș, Pelișor și Foișor.
Dormitorul de aur este decorat după planurile și desenele reginei cu mobilă sculptată în lemn de tei aurit. Tot după planurile reginei a fost decorat și biroul ei, iar pereții Camerei de aur sunt decorate cu frunze de ciulini, motiv drag reginei întrucât era emblema Scoției, locul natal al ei.
Biroul reginei Maria, împodobit cu coloane brâncovenești cuprinde un mobilier conceput de regină. Scaunele și masa pentru corespondență sunt decorate cu simbolurile Mariei, crinul și crucea gamată.
Camera de aur, încăperea pivot a palatului, este insolită ca decorație. Pereții din stuc aurit poartă frunze de ciulini. Mobilierul decorat cu elemente celtice și bizantine este pus în valoare și de luminatorul cu forma unei cruci celtice de pe plafon.
Castelul Pelișor deține o valoroasă colecție de artă decorativă aparținând Art-Nouveau-ului, printre care lucrări ale unor artiști ca E. Galle, frații Daum, J. Hoffmann, L.C. Tiffany, Gurschner etc. La Castelul Pelișor se află și alte lucrări ale Reginei Maria, ca de exemplu câteva acuarele reprezentând crini.