Comisia Europeană a aprobat o schemă de ajutor de stat în valoare de 3 mld. euro notificată de România, menită să sprijine instalațiile eoliene onshore și solare fotovoltaice în vederea promovării tranziției către o economie „zero net”.
Comisia va acorda România o schemă de ajutor în valoare de 3 mld. euro (15,22 mld. lei), în sprijinul instalațiilor care produc energie eoliană onshore și energie solară fotovoltaică, în vederea promovării tranziției către o economie „zero net”, în conformitate cu Planul industrial al Pactului verde.
Schema a fost aprobată în temeiul Cadrului temporar de criză și de tranziție pentru măsuri de ajutor de stat, adoptat de Comisie la 9 martie 2023 și modificat la 20 noiembrie 2023, care a fost instituit cu scopul de a încuraja luarea de măsuri de sprijin în sectoarele esențiale pentru accelerarea tranziției verzi și reducerea dependenței de combustibili.
Măsura notificată de România
România a notificat Comisiei, în temeiul Cadrului temporar de criză și de tranziție, o schemă de ajutor în valoare de 3 mld. euro (15,22 mld. lei) pentru sprijinirea instalațiilor care produc energie eoliană onshore și solară fotovoltaică.
Vor fi eligibile, în cadrul măsurii, proiectele de construcție și exploatare a unor instalații noi de producere de energie electrică din (i) surse solare fotovoltaice și (ii) din surse eoliene onshore.
Impactul IRCC după creştere în ratele creditelor
Ajutorul va fi acordat prin proceduri de licitație competitivă și va lua forma unui contract bidirecțional pentru diferență. Prețul de exercitare va fi stabilit prin procedurile de ofertare („pay-as-bid”, plată corespunzătoare prețului oferit), iar prețul de referință va fi calculat ca medie lunară ponderată în funcție de producție a prețului de piață al energiei electrice pe piețele pentru ziua următoare.
Atunci când prețul de referință este mai mic decât prețul de exercitare, beneficiarul va avea dreptul să primească plăți egale cu diferența dintre cele două prețuri. În schimb, atunci când prețul de referință este mai mare decât prețul de exercitare, beneficiarul va trebui să plătească diferența autorităților române.
Prin urmare, schema garantează beneficiarilor un nivel minim de rentabilitate și asigură în același timp faptul că beneficiarii nu sunt supracompensați pentru perioadele în care prețul de referință este mai mare decât prețul de exercitare.
Comisia a constatat că schema de ajutoare notificată de România îndeplinește condițiile prevăzute în Cadrul temporar de criză și de tranziție. Mai precis, ajutorul (i) va fi acordat printr-o procedură de licitație competitivă și (ii) va fi acordat înainte de data de 31 decembrie 2025.
În plus, ajutorul trebuie să îndeplinească o serie de condiții menite să limiteze denaturările nejustificate ale concurenței și face, de asemenea, obiectul unor garanții menite să asigure faptul că există suficienți participanți la procedura de licitație competitivă.
Scorul Fico: La ce să fie atenţi românii
Comisia a concluzionat că schema notificată de România este necesară, adecvată și proporțională pentru accelerarea tranziției verzi și facilitarea dezvoltării anumitor activități economice care sunt importante pentru punerea în aplicare a Planului REPowerEU și a Planului industrial al Pactului verde, în conformitate cu articolul 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE și cu condițiile prevăzute în Cadrul temporar de criză și de tranziție.
Având în vedere aceste considerente, Comisia a aprobat măsura de ajutor în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat.